- Inzerce -

Birgit Ulher – Christoph Schiller: Tulpe Schicht Brille

Birgit Ulher i Christoph Schiller jsou původně vystudovaní výtvarníci, což se na jejich hudební tvorbě jednoznačně odráží. Co se nástrojů týče, je Birgit v prvé řadě trumpetistka a Christoph v současnosti hráč na spinet. K tomu ovšem přidávají nejrůznější objekty, elektroniku a Birgit v neposlední řadě také rádio. Společně jim vyšlo již v roce 2012 na prestižním labelu Another Timbre album Kolk.

Jejich nový opus, který by se snad dal přeložit jako Brýle tulipánové vrstvy jeví určité známky zvukového surrealismu a každopádně představuje hlubinnou imaginaci. Úvodní a nejdelší (cca dvanáctiminutová) kompozice Pollergebiet je plná klopotavých zvratů a překvapení, které vás leckdy až zaskočí a můžete se příjemně uleknout. Využívají zde celý arzenál svých hudebních prostředků a výsledek tudíž hýří všemi audiálními barvami. Jenom zvuk hlavních nástrojů zde není povětšinou příliš čitelný, což právě vyzdvihuje jejich inovátorské postupy. Titulní skladba je mnohem jednozvučnější a plyne monolitičtěji. Nástup k čistšímu nástrojovému pojetí předznamenává nejkratší (necelé čtyři minuty) etuda Hohltier, plněji se však začíná rozvíjet až v následující Licht Pilot plné pauz a jednotlivých úderů do kláves či strun a fuků-puků. Závěrečná Teich Tisch Leib je pak vedena jako trumpetová zeď, pod níž zní drnkání – brnkání. Zeď v půlce na chvíli zmizí a poté se objevuje jen v podobě jakýchsi cihelných torz, které vysublimují v pouhé chřestění, aby se stěna v poněkud rozdrolenější podobě před koncem znovu objevila. Skutečně působivé sonické obrazy kombinující široké spektrum hráčských technik.

Birgit Ulher – Christoph Schiller: Tulpe Schicht Brille
Inexhaustible Editions (inexhaustible-editions.com)


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.