- Inzerce -

Trio Elliota Galvina živě rovnou do vinylu

Svým třetím autorským albem klávesista Elliot Galvin překvapil. Tentokrát se se svým triem spokojil s akustickým zvukem. Naštěstí se ale zvuková říznost a hutnost neztratila. Však na něm protestuje proti přematerializovanému světu.

CD a LP Modern Times vyšlo 19. dubna opět na značce Edition Records. Předchozí dvě alba, notně ovlivněná elektronikou, jsem tady s nadšením recenzoval. Od předchozího The Influencing Machine (recenze zde) z počátku loňského roku se navíc sestava tria ustálila. Vedle lídra, který na novince hraje pouze na klavír, jej tvoří kontrabasista Tom McCredie a bubeník Corrie Dick.

Galvinovo trio album natáčelo v improvizovaném studiu v nizozemském Haarlemu, vzniklém z výtvarného ateliéru. Původně nahrávka vznikala pro vinylový nosič, a to tak, že každá strana byla nahrána na jeden zátah, bez přestávek mezi stopami, přímo do drážky. „Současná hudba nemusí podléhat digitálním způsobům manipulace se zvukem,“ prohlásil Galvin. „Pokusili jsme se do naší hudby otisknout naši duši přímo, bezprostředně, opravdu lidsky.“ A autor všech deseti skladeb pokračuje: „Slovo modern pochází z latiny a znamená ‚právě teď‘. Samozřejmě je tady také inspirace stejnojmenným Chaplinovým filmem ve smyslu reakce na měnící se svět. V našem případě digitální. Takže dělat hudbu analogově je takovou klidnou formou protestu.“

Celé album je sevřené, celistvé a působí až konceptuálně, byť to nebylo prvotním úmyslem. Nemá jediné hluché, nedejbože nudné místo. Některé skladby na sebe přímo navazují, což celou masu hudby ještě více rytmizuje a rozvíjí. Společným jmenovatelem je tu kontrast hutné dramatičnosti a křehké hravosti, přičemž trio ani na okamžik neztrácí dech a nekompromisní tah na bránu. A střílí jeden gól za druhým, když už jsem u sportovního pojmosloví.

Ale zpět k recenzním výrazům. Ve skladbě Mr. Monk cituje Galvin pochopitelně bopového génia Thelonia Monka, a to různými způsoby; buď v rychlých střizích, nebo v rozvolněném či naopak v minimalistickém proudu. Nebojí se ani preparací nástroje. Rytmika nejen reaguje na svého lídra, ale občas jde proti němu, takže násobí napětí. V Cat and Mouse trio pracuje s kontrapunktem mezi klavírem a rytmikou, a přitom zrychluje obrátky k houstnoucí gradaci. Shadows jsou sledem rozvolněných pasáží, dynamických a výrazových proměn, vypjatostí i niterností. Fountainhead tvoří zprvu klavírní chrlení a smyčcové záseky kontrabasu, posléze lyričtění až k nesmírně křehkému zvuku. V akordicky odsekávaném kusu Jackfruit se pak sólově vyznamená kontrabasista hrající smyčcem; stejně tak v následujícím bluesově načichlém Gold Shovel. V postupně projasňované skladbě Into the Dark se nakonec zaskví jakási anglická lidovka. A takhle bych se mohl rozepsat o všech položkách neobyčejně vydařeného alba.

Jen mne zaráží, že zatím zůstal Elliot Galvin stranou zájmu českých promotérů, festivalových a klubových dramaturgů. V souvislosti s vydáním alba Modern Times bude nejblíž mezi 28. květnem a 2. červnem, kdy koncertuje v Německu; včetně festivalu Berlin Jazz Experiment.

Elliot Galvin: Modern Times
Edition Records (https://editionrecords.com/)


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.