- Inzerce -

Urs Leimgruber a Jacques Demierre vzývají zen a haiku

Známí švýcarští improvizátoři, saxofonista Urs Leimgruber a klávesista Jacques Demierre, pitvají hudbu na protozvuky.

Název dvojalba It Forgets About The Snow je úryvkem z básně Makota Uedy. A vlastně celé toto dílo jako by bylo složeno z různých útržků. Platí to zejména o studiovém disku, kde si každý z protagonistů hraje povětšinou separátně to své, jen občas na sebe navazují a poměrně vzácně se vnořují do sebe, ale i pak si svým způsobem jede každý po vlastní linii. Nejde tu rozhodně o barvy tónů, ale spíše o jejich zakřivení, geoprostorové vyjádření a výraznou roli zde hrají pauzy vyplněné občas vzdáleným jen velmi málo slyšitelným ptačím cvrlikáním nebo tušenými pohyby muzikantů. Hned první deseti a čtvrt minutová skladba (všechny jsou označeny pouze názvem Snow a pořadovým číslem) tak začíná téměř výbuchem na amplifikovaný spinet, saxofon pak začne předvádět jakési vsávání, posléze jsou struny spinetu drásány, saxofon prská a vše vrcholí jednotlivými údery do kláves. Jindy saxofon jen prodýchává či přepískává. Ve třetím, nejdelším, cca jedenáctiapůlminutovém kusu se zpočátku prolíná lehké vrzání strun s vrčením a později cvrlikáním a klopotáním. Následuje zahřmění a do něj vstoupí saxofonový tikot. Najednou se tu odehrává jakési odměřování dramatického času rozbíjené drobnými i dlouhými pisky či frky. Po utichnutí se v pozadí ozve sotva znatelný náznak melodie opět přetnuté odbíjením saxofonu. Čas se tu odvíjí v roztodivných abstrakcích různých délek od hyperkrátkých štěkú či hvizdů, úhozů či drnků až po mohutné rozběhy, dochrčovávání a dobzučování. Rozbitost se střídá s nosností a explozemi.

Živý disk přináší výraznější pospolitost. Na zborcený spinetu tón reaguje zaúpění saxofonu. Slyšíme zde rozsáhlejší rozehrávání i ukončování, kdy se třeba do sebe mísí dodýchávání a doťukávání. Zpěvný saxofon kontruje rozvrzanému spinetu. Hřmotící masa je podporována hlubším duněním a pak se oba nástroje opět uklidňují, ztišují až rozpadají opět na zvukové protočástice. Dynamika se proměňuje, jednotlivé „kompozice“ přecházejí jedna ve druhou a zase tu zaslechneme odbíjení a klokotání času. Prchavé drobné zážitky a reflexe opravdu evokují dojem, že jde o jakási sonická haiku. Najdeme tu samostatná i společná vzepětí i rozkládání a upadání až do prchavých šramotů a rozostření.

Na tomto albu máme možnost setkat se se skutečně kreativní prací, která je na poslech zprvu dosti obtížná, ale těch často velice těžko popsatelných zvukových drobnovhledů je tu tolik, že je opravdu k čemu se opakovaně vracet.

Urs Leimgruber / Jacques Demierre: It Forgets About The Snow
Creative Works Records (https://www.creativeworks.ch)


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.