Zevrubně zkoumané mapy, zakázané rukopisy, anonymní zprávy, středověké kodexy, dopisy naděje i zoufalství, tak pojímá pozoruhodné ostrovy spisovatelky Judith Schalansky trojice výjimečných instrumentalistů Fie Schouten, Vincent Courtois a Guus Janssen.
Ano, album VOSTOK Remote Islands obsahuje improvizovanou hudbu inspirovanou knižním bestsellerem Atlas odlehlých ostrovů (s podtitulem 50 ostrovů, na které jsem nikdy nevkročila a nikdy nevkročím) německé spisovatelky a designérky Judith Schalansky z roku 2009. (Ten vyšel i u nás, a to o dva roky později díky nakladatelství 65. pole.) Hudba je vpravdě věrnou ozvěnou jejího psaní o ostrovech z pohledu člověka, který si prohlíží historické mapy, zakázané rukopisy ostrovních aktérů, anonymní zprávy o dějích, středověké kodexy svazující tamní realitu, dopisy naděje i zoufalství těch, kteří na ostrovech žili, či na ně jen vstoupili. Záleží na každém čtenáři, potažmo posluchači, nakolik se nechá unést, zda se nechá zlákat k imaginárním cestám za tajemstvím předků a nebojí se mnohdy zlověstných labyrintů paměti nebo jen „pouhých“ představ.
Tento projekt je nápadem klarinetistky Fie Schouten, jež z padesátky ostrovů jich vybrala nakonec dvanáct. Hraje tu nejen na basklarinet, který je její doménou (psal jsem o ní již v minulosti, naposledy zde), ale též na klarinet a basetový roh. Spolu s ní na albu, které vyšlo 24. listopadu, figurují violoncellista Vincent Courtois a klavírista Guus Janssen, který tu hraje i na varhany, harmonium a cembalo. Jde tedy o trojici instrumentalistů rozkročených mezi soudobou vážnou hudbou, volnou improvizací a progresivním jazzem. Ve čtyřech skladbách se k nim navíc připojuje barytonsaxofonista Giuseppe Doronzo. Toho můžete znát z dua s Pino Basilem či z AVA Tria.
Šestapadesátiminutové album obsahuje, jak bylo již výše uvedeno, tucet skladeb, z nichž nejrozměrnější stopáž (12 minut) má track č. 6 pod názvem Raoul Island. Jde o sopečný ostrov u Nového Zélandu, v podstatě vrchol stratovulkánu. Hudebníci tu pracují s třemi zvukomalebnými linkami v propracovaném kontrapunktu proměnlivé intenzity a hustoty. Postupně se přidávají drony bezmála psychedelického účinku, minimalitická pulsace, rozpínání lyrických ploch a další zvukové experimenty, témbrové bohatství posilují basklarinet, varhany a baryton saxofon. Tuto skladbu považuji za vrchol alba.
Ovšem všechny další tracky skýtají pro vyspělého posluchače (a zeměpisce) náramný zážitek! Tristan da Cunha je ostrov ze stejnojmenného souostroví v Atlantiku, jež patří k zámořskému teritoriu Velké Británie, je opět sopečného původu, navíc ještě v roce 1961 byl jeho centrální vulkán činný. Skladba má výraznou ambientní náladu, sycena je bohatými témbry a vrcholí naléhavým basklarinetovým sólem. Diego Garcia je ostrov v Indickém oceánu patřící též Velké Británii, jež tu má vojenskou základnu, jinak je neobydlený. Po hudební stránce je místy až drásavě rozvolněný, v závěru ponorný. Rapa Iti I. je první portrét obydleného ostrova ve Francouzské Polynésii, vykreslený křehkými, ponornými tóny. Jeho druhé pokračování Rapa Iti II. (předposlední track) evokuje zvuk mušlí a prosluněnost. Howland je neobydlený ostrov uprostřed Indického oceánu, nachází se na něm významná přírodní rezervace spravovaná Spojenými státy. Hudba tu víří a cirkuluje. Cocos Islands, atolové souostroví v Indickém oceánu, patří Austrálii a je mimochodem varovně znečištěný plastovým odpadem. Jeho hudba je zahuštěná harmoniem, lyrická a mysteriózní, jako by odtud měla vyhnat démony civlizace.
Titulní Vostok je korálový ostrov v Tichém oceánu, považovaný za přírodní klenot, podmořský i nadmořský. Mysteriózní náladu skladby umocňuje cembalo a barytonsax, posléze se rozštěbetá klarinet, všechno pak klokotá, zvukové jemnůstky se střídají s brunátněním. Pukapuka je korálový atol v Cookových ostrovech, jemuž se říká Země překráných dívek. Na tomto malém kousku pevniny se donedávna udržovala starobylá kultura a svébytný jazyk. V hudebním portrétu kralují ostináta, minimalismus a bují kontrast mezi perlením a kvílením. Poté se ocitáme v Severním ledovém oceánu, na Solitude Island, ruský Ostrov Osamocení je zprvu tichý až snový, poté intenzivně naléhavý. Socorro je vulkanický ostrov v Indickém oceánu, basklarinet a barytonsaxofon v něm brebentí, skoro se bahní, posléze vybuchnou v gradujícím souboji a propletenci, v závěru se vynoří lyricky probarvená plocha. Finále alba patří současnému nejmenšímu nelétavému ptáku na světě, chřástalu Rogersově, žijícím pouze na nepřístupném vulkanickém Inaccessible Island v jížním Pacifiku, který je součástí souostroví Tristan da Culha (viz. úvodní track). Dvouminutová drobnůstka začíná rozvolněně, pak ale zvítězí nekomplikovaná skotačivost.
Vskutku originální projekt!
Schouten / Courtois / Janssen: VOSTOK Remote Islands
Relative Pitch Records https://relativepitchrecords.bandcamp.com/