- Inzerce -

Faust: Faust is Last

Klangbad (www.klangbad.de)

Je to otrava, ale píši to na začátek každé faustovské recenze, aby bylo jasno. Takže: tohle album je dítkem té frakce skupiny, kterou vede klávesista Hans-Joachim Irmler, a mezi fanoušky způsobilo tak trochu poprask svým názvem naznačujícím, že by se mohlo jednat o poslední album legendy. Faustovské stránky a blogy tyto spekulace decentně vyvracejí a  druhá frakce rozpolcené legendy si pospíšila s tvrzením, že žádný konec se nekoná, neb ONI stále hrají a rozhodně nehodlají s ničím končit.

Oběma dědicům jména Faust se daří, loňské album peronovsko-diermeierovské frakce C’est com… com… compliqué se nadmíru povedlo, letošní novinka Irmlerovců je také vyloženě zdařilá a svým vyzněním se blíží klasickým deskám Faust TapesYou Know Faust – stejně jako ony se skládá z více než dvou desítek krátkých, vzájemně propojených fragmentů, skic a útržků, mezi nimiž tu a tam prosvitne píseň. Ty fragmenty jsou nejrůznějšího původu, od terénních nahrávek a  elektronických kouzel a hluků až po libé cinkání zvonečků či tribální lo-fi rituál Karneval. Písně svou rozjetou atmosférou připomenou psychedelickou jízdu staršího irmlerovského alba Ravvivando. Obecně jsou stavební kameny novinky spíše delší než naopak, takže mozaika nevyniká filigránstvím ale monumentálností a rozkládá se – v CD i  LP variantě – na ploše dvojalba.

Kratší čísla se zde většinou prolínají se svými následovníky, takže celek lze poslouchat jako jednolitý proud hudby s dominantními varhanami a místy až bolestivě zkreslenými kytarami. Zajímavá je tu eklektičnost: skladby Drug WipeCluster für Cluster jsou téměř noiseové, I Don’t Buy Your Shit No More nemá daleko k punku, i když s řádně stounovským feelingem a zajímavým kovovým zvoněním v pozadí. Když se tahle písnička přelije v následující Babylon s pípáním a bzučením frekvencí a dalším nervním, téměř hardcoreově vyráženým zpěvem, dosahuje album energického vrcholu, který se po chvíli rozplyne v kaši šumů a vzdálených slov. Další track navazuje v podobné barvě zvuku… a takhle by jich šlo popsat všech dvaadvacet. Spokojme se s  konstatováním, že album je díky tomu konzistentní tak, že by mu občas neuškodila drobná střihačsko-dramaturgická zlomyslnost. Zvuk je krásně plný, myslí se v něm i na zadní plán (slyš kouzelně nenápadný saxofon v X Ray), vždycky ale máme pocit, že dokonalému rockovému pocitu něco chybí. Jako by Irmler a spol. neustále schválně schovávali jeden nebo více nástrojů, jejichž přítomnost by dokonale saturovala obsah termínu nářez. Díkybohu, že tak činí, o to napínavější je celek, který se s blížícím se koncem čím dál víc rozpíná a opouští sevřenost ve prospěch freakoutových extrémů.

Obě faustovské frakce se, zejména ve svých bigbítových polohách, od sebe nijak moc neliší (snad jen Irmlerovci mají jemnějšího bubeníka a  bluesovější feeling), takže si škarohlíd může položit otázku, k čemu jsou dvě téměř totožné kapely. Fanoušek je ale rád, neboť se mu dostává dvojité dávky milované hudby.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.