- Inzerce -

Improvizačně-noisový večer v Jelení: No Sugar (US) a Zabloudila

4. 6. se v pražském Klubu v Jelení sejdou dvě hudební formace, v  jejichž tvorbě hraje navzdory výrazným diferencím ve způsobu hraní i  výsledném zvuku klíčovou roli improvizace: americké duo No Sugar a  moravští Zabloudila.

No Sugar je projekt dvou amerických hudebníků žijících v současné době v Evropě, George Cremaschiho (kontrabas + elektronika) a Liz Allbee (trubka + elektronika). Cremaschi se narodil v New Yorku, kde vystudoval kompozici. Působí v mnoha seskupeních v USA i v Evropě, mezi jeho spolupracovníky patří např. Greg Goodman, Matthew Ostrowski, Andrea Parkins, Burkhard Stangl, Mats Gustafsson, Nicolas Collins, Evan Parker, Trinh T. Minh-Ha, Kai Fagaschinski, Dieb13 a Lê Quan Ninh. Liz Allbee (nebo Albee, případně Luz Alibi) je mnohostranná hudebnice, jejíž do tvorba zasahuje do oblasti soudobé vážné hudby, volné improvizace, experimentální elektroniky, asijského folku a popu, noise, minimalismu, freejazzu a experimentálního rocku. Spolupracovala s celou řadou významných hudebníků, např. s Anthony Braxtonem, Leo Smithem, Gino Robairem, Cecilem Taylorem, členy Sun City Girls a mnoha dalšími. Cremaschi a Allbee spolu hráli v rámci různých uskupení (např. Vinnie ‚n‘ Minnie, Jon Raskin Quartet, Neo-Realist, Moekestra!, sfSound nebo Monday Night Abuse) a setkali se mimochodem také v improvizační skupině Game, kterou Cremaschi založil společně a Alexem Švamberkem, Miroslavem Posejpalem a Janou Kneschke. Navzdory tomu, že improvizace No Sugar probíhá často v nižší hlasitostní úrovni, je v jejich kreacích a zejména ve způsobu, jakým znásilňují své klasické nástroje, přítomna i určitá zarputilost a agrese.

A právě tato, agresivnější rovina přibližuje No Sugar k výrazně hlučnější (a hlukovější) improvizaci skupiny Zabloudila, která je z jednou z nejdéle působících tuzemských noisových kapel. Legendární skupina proměnlivého složení, názvu i zvuku si za 20 let existence vybudovala pověst jedné z nejsvobodomyslnějších experimentálních formací v Česku. Zabloudil(a) vždy fungovali stranou hlavního dění a šokovali nekompromisním přístupem k hudbě i hudebnímu provozu vůbec. Kapelou prošlo mnoho osobností olomouckého, respektive přerovského undergroundu, všichni se přitom podíleli na originálním zvuku, který se vždy pohyboval v širokém rozpětí mezi hardcorem, free jazzem, volnou improvizací a noisem. V současné době vystupují v  sestavě: Čuňďa (kytara, korg synth, hlas), Fifi (hlas, kytara), Áda (dechové nástroje, ruchy, vazby). Během krátkého turné Zabloudila vystoupí ještě v sobotu 5. 6. v Českých Budějovicích v klubu Velbloud společně s Murky Ajar a v neděli 6. 6. v táborském Orionu, kde jim bude dělat předskakovat Soxol.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.