- Inzerce -

Richard Francis + Bruce Russell: Garage Music

Richard Francis + Bruce Russell: Garage Music

Alone At Last (https://alone-at-last.com)

 

Ruský label Alone At Last nám předkládá album, jehož páteří je korespondenční spolupráce dvou novozélandských hudebníků – Bruce Russella a Richarda Francise. CD ukryté v tradičním papírovém skládaném obalu, typickém pro vydavatelství Alone At Last (který je trochu umění otevřít), obsahuje vlastní trilogii Garage a dva delší kusy UndeadLive, pohybující se kolem stopáže patnácti minut. Jak název napoví, jedině skladba Live zachycuje oba hudebníky společně pohromadě v reálném čase. Garage 1-3 tvoří kratší skladby, vzešlé z mailové korespondence a výměny souborů. Undead tvoří pak nejrozsáhlejší kompozici, která vznikla sloučením dvou sólových vystoupení obou hudebníků. Hudba na albu Garage Music je improvizovaná, o míře pozdější editace se můžeme domýšlet, vzhledem ke skladbě Undead tvořené spojením dvou nesourodých materiálů bych se domníval, že zúčastněné hudebníky bude prvek náhody zajímat. Zvukově konzistentní nahrávku tvoří převážně masivní drony a množství smyček a drobných motivů vyvěrajících z ničeho a ztrácejících se v dalším množství neidentifikovatelných zvuků. Přes syrovější, jednoznačně noisový charakter nahrávky má Garage Music nicméně i jisté relaxační kvality. Jako kdybyste Klausovi Schulzemu rozbili polovinu syntezátorů, na tu druhou mu dali několik distortionů a jemu samotnému dali vydatně napít nějakého omamného nápoje. Použité nástroje se ve zkresleném zvuku ztrácejí a je obtížné je rozlišit. Mnohdy lze dešifrovat Russellovu kytaru, ale ani ta nezní tak, jak jsme na ni zvyklí. Russell dále obsluhuje Clavioline – ikonický syntezátor z 50.let známý například z hitů Telstar či Runaway, ale ani tento poklad se v nahrávce neprojeví svým typickým zvukem. Rozpoznat nelze příliš ani Francisův modulární syntezátor. Všechny zvuky se podřizují celku, kterým je masivní noisový ambient postavený na mocných dronech linoucích se ze všech použitých nástrojů.

Části trilogie Garage nám poslouží jako úvod do zvukového světa obou pánů, vrchol alba ovšem přichází s kompozicí Undead. Skladba je výjimečná i svou délkou přes sedmnáct minut, ale především pak svou dramatičností. Dvě solová vystoupení spojená v jedno přinesla mnoho náhodných spojů, mnoho náhodných gradovaných napětí a také paradoxní souhry. Jedním slovem je tato kompozice zdaleka nejdobrodružnější z celého CD. Ve skladbě Live pak můžeme sledovat, jak souhra obou hudebníků vypadá doopravdy. Lovecraftovsky opulentní a temné basové burácení, pichlavé ječení claviolinu, šumění a praskání jak z temné Innsmouthské noci.

Kultivovaný noise, vhodný k večernímu poslechu, dýmce a ušlechtilému destilátu.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.