- Inzerce -

Frances White: In The Library Of Dreams

Frances White: In The Library Of Dreams

Pogus (https://www.pogus.com)

 

Tohle pogusovské cédéčko mi byl čert dlužen. V kontextu střízlivé estetiky newyorského vydavatelství působí jako koňská dávka levandulového medu od biovčeliček. Americká skladatelka Frances White miluje přírodu obklopující New Jersey, ptáky, potoky, lesy, močály, kameny, zachycuje její zvuky a z nich poté sestavuje své subtilní soundscapes. Ty na šestašedesátiminutovém CD najdeme hned dvě. (Jinou ze série Walk Through Resonant Landscapes poněkud překvapivě použil v roce 2003 režisér Gus Van Sant ve filmu Slon, snímku o školním masakru, který byl předlohou i Mooreovu dokumentu Bowling For Columbine.)

V dalších skladbách Whiteová doplňuje terénní nahrávky hudebními nástroji, jednou violou d’amore vedoucí dialog s přednatočenými houslemi, podruhé dechy, smyčci, klavírem a bicími nástroji šesti členů souboru eighth blackbird. Při poslechu posledně zmíněné kompozice, jmenuje se The Ocean Inside, jsem se nemohl zbavit dojmu, že teď, už teď, se ozve „voda má, vodá má rozpuštěné vlasy.“ Opravdu, Hradišťan jako vyšitý. Aby byl spirituální dojem – blízký pavlicovským etnofúzím spoléhajícím na to, že počet exotických zemí, z nichž se rekrutují účinkující, je přímo úměrný kvalitě výsledku – dokonalý, je tato skladba uvedena tradiční japonskou skladbou pro šakuhači, z níž čerpá základní tónový materiál. Skladatelka prý hrou na šakuhači relaxuje, zde se ale flétny ujal někdo jiný, což je docela půvabné: profilové CD komponistky je uvedeno kusem, který ona komponistka nenapsala ani v něm nehraje.

Z trochu jiného těsta je čtvrthodinový závěrečný kus, The Book Of Roses And Memory, ukázka další z cest, kterými se paní Whiteová hodlá ubírat, totiž cesty setkávání hudby s divadlem. Příběh melodramatu pro violu a vypravěče je prostý, ale působivý: muž předčítá umírající ženě z knihy.

Tak si říkám, že Frances Whiteová by měla zhudebnit básnickou skladbu Miloty Zdirada Poláka Vznešenost přírody. Odpusťte mi tu ironii, já prostě tyhle hudební návraty k přírodě nežeru a víru ve zlatý věk a new (golden) age nesdílím už proto, že umělecké výstupy těchto snah jsou tak nablblé, až nejvyšší ontologické jsoucno brání; společnost s takhle tristně omezeným „oficiálním“ uměním bude jakákoli, jen ne ideální. A proto mi byl tohle pogusovské CD čert dlužen: strašně se mi líbí.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.