- Inzerce -

Thanos Chrysakis & Wade Matthews: Numen

Thanos Chrysakis & Wade Matthews: Numen

Aural Terrains (www.auralterrains.com)

 

Thanos Chrysakis a Wade Matthews za poslední roky už z tajnosnubných prohlubin kulis světa vydolovali leckterou zvukovou eskapádu (namátkou: Chrysakis: Errant Waves, 2005, Inscapes, 2006, Is There, Is There Not?, 2006, Klage, 2007 a Subterranean Sky, 2010 na Aural Terrains, Magma, Eismos a Errina, 2011; Matthews: Quartet # 1, 2007, Arethusa, 2009, Punto Cero Aragón a Parállaxis, 2010 na Aural Terrains, společně – Enantio Dromia, 2008). Jejich společné album Numen vychází samozřejmě z dosavadních zkušeností a  spádů obou osnovatelů, nicméně se mi jeví snad ještě zadíravěji skrumážovým promísením laptopu, elektroniky a okolních zvuků od kvokání slepice či kokrhání kohouta přes poštěkávání psisek či zaumné hlasy po šelestění, svištění, nemilostné, až nemilosrdné harašení a cinkylinkování. Když takhle uvedu zdroje, může se to jevit jako schválnostní souznění mírnyx-týrnyx, ale opak je pravdou. Slyšíme chřestýše zvuků, hnízdění, vibrování, ťupťající vějičky, plynulé rozdrobování, dmýchání, pozhasínávání zdůli se valících tónů, je to pomalá jemná láva nad propastností zděsivělého kostničení, hledající východiska v chlácholivém nazeměvzetí. Lovíme důsažnost proplétajících se, ba prošpikovaných zvukových atavismů, zašmodrchaných, zhmožděných, sirénově přiťukávajících, nenamíchnutě namíchávaných, prohrabování zvukových uhlíků, ale i hudbolamy pod vysokým proudem, odbíjení orloje katedrály, lovení na vějičky zdrclých tónů (a snad i protónů či neutronů), které se probíjejí do smírčího kutání, nebo se lomí do vesmírného řinčivého bzukotu, smýčení a prohrabování. Chrysakis a Matthews se tu nadbytečně neukvapíkují, naopak si místy hračičkují s pazvučením na půl úvazku, atakují nás dýmovnicemi třeštění v diminuendech, na jejich hudebním teploměru je ustavičně proměnlivo, je to rozechvívané prohroužení, balancování, drkotání, rozrážení a porážení obvyklostí, dokud se vše neponoří do ulity ztichlosti. K čemu to všechno? Kdo chce najít odpověď, dozajista si ji najde. Neboť Chrysakis svůj label Aural Terrains hned na počátku uvedl slovy: „Potřebujeme spoluúčast posluchače.“


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.