- Inzerce -

Electronic Sackbut

Oko každého pravověrného vyznavače DIY musí zaplesat při pohledu na jediný dochovaný exemplář nástroje s ne zcela přitažlivým jménem Sackbut. Název nicméně pochází z francouzského saqueboute, což byla původně pomůcka k sundavání jezdců z koně, později však toto jméno převzal barokní trombon. Podle něj je také pojmenován klávesový nástroj, který se může pyšnit označením první syntezátor moderního typu, jelikož jeho konstruktér, Kanaďan Hugh Le Caine při jeho vývoji poprvé použil kontrolované napětí (control voltage). Pozdější standard v ovládání syntezátorů byl použit poprvé Le Cainem mezi léty 1945 a 1948, tedy hluboko v syntezátorovém pravěku či snad starověku. Samozřejmě, že kanadskému nástroji předcházelo mnoho jiných, např.Hammond Novachord (1939), Ondioline (1941) nebo populární Teremin (1920) a mnoho dalších. Ovládání pomocí control voltage však využíval jako první právě Sackbut.

V roce 1954 Le Caine začal pracovat v ottavském National Research Council, kam přemístil prototyp svého nástroje, do tédoby sestavovaného v domácí dílně. Později ještě vznikly další tři kusy, ovšem tento jediný z původních modelů se zachoval až dodnes v National Museum Of Science And Technology de Canada. Vypadá trochu jako dekorace z retrofuturistického filmu, Le Caine k jeho výrobě použil – tedy alespoň co se designu týče – co mu právě přišlo pod ruku. Klaviaturu z piana kryje jednoduchá nelakovaná dřevěná deska, stojan tvoří několik nahodile sebraných prken.

LRG Sackbut 1

Zdezde můžeme slyšet zvukovou ukázku nástroje:

Na jednohlasý nástroj se hraje pravou rukou, zatímco levá ruka ovládá barvu nástroje. Nástroj může plynule přcházet z jednoho vlnového průběhu do druhého. Rovněž klávesy Sackbutu jsou tlakově citlivé, přítlak působí změnu hlasitosti, pohyb do strany pak ovliní výšku tónu.

LRG Sackbut 3

Další dvě verze nástroje Electronic Sackbut vznikly mezi léty 1969 a 1973. Obsahovaly řadu vylepšení, například přepínání oktáv, rozšiřující původně nevelký rozsah nástroje na sedm a půl oktávy, nebo vylepšený modulátor obálky.

LRG Sackbut 4


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.