- Inzerce -

Norbet Stein: Pata On The Cadillac

Norbet Stein: Pata On The Cadillac

Pata Music (www.patamusic.de)

 

Pata(fyzické) avantýry kölnského skladatele, saxofonisty a nepřehlédnutelného vymýšlitele Norberta Steina na albu Pata On The Cadillac ožily už po jednadvacáté; po australských či javánských exkurzích, grafitti či karnevalovém třeštění nás tentokrát tedy veze za dalšími hrátkami cadillac. A rozjíždí se hned se skutečnou vervou, se vzmachem, tanečností, chvatným jazzovým kypěním, pro které je typické zvukové paběrkování, rozhoupaně rozkolísaná melodičnost včetně disharmonizujících záchvěvů či obrtlíkových převrácenek jednotlivých nástrojů, rámcovaných celým souborem.

Sám Stein sice zastává nejenom jako  autor i aranžér všech deseti skladeb významnou roli rovněž sólistickou, jako obvykle však nejenom udává svým spoluhráčům směr a rozděluje jim party, poskytuje jim však i volnost. A ti jakoby nesměle vstupují na pomyslné pódium se smělými hrátkami, hrají si na schovávanou, hlídkují před pikolou, na koho to slovo padne, ten se zapojí do rozchlípené smršti z nepohody do pohody a naopak, z důrazu do důrazu, jsou to gejzíry nálad, vyvolávavého rozvernění, expresívní prokombinovanosti. Musím jmenovat všechny, protože nikdo nezaostává, každý se zapojuje do rozkochaného jiskření s odlikami roztouženě dumavé  pozamknutosti, přeskočné rozháranosti. Jsou to  flétnista Michael Heupel, eufonista Nicolao Valiensi, trumpetista Ryan Carniaux, houslista Albrecht Maurer, kontrabasista Joscha Oetz, bubeník Christoph Haberer a Georg Wissel, který s altsaxofonem doplňuje Steinův tenor. Ti všichni  (většinu z nich už důvěrně známe z předchozích pata-desek) se problázní galimatyášem hračičkového vejskání (viz zejména desetiminutové On a man´s mind), mihotavého tupťání a vyzývavého štupování neustále se proměňující rozhudy skladeb, jejich vybočená sóla a dueta včetně rozvichřené trubky podehrávané eufoniem, střemhlavosti či bumbácování odbojných bicích pod výstřelnými dechy či výbojkovými saxy, zabudovaně nepřeslechnutelné basy, houslí, které se vznesou nad rumpálem celkové souhry, vytvářejí aprílovou závratnost.

Snad stačí dopovědět, že všichni v tomto obsazení jedli vtipnou kaší a svědčí jim jak rozkotaná podmračnost nebo kropenkové zahudlávání, tak porozházená vratnost motivů. Samozřejmě vůdčím elementem je tu kutálkovost, do které zapadá jak šaškování a břeskná jarmarečnost, tak prozurčená vichrnost – a ty oslí můstky uvnitř skladeb celku jenom dodávají punc jménem pata.  Dobře, s tím vším jsme se porůznu setkávali při dosavadní produkci pata muziky, ale tady ji zmíněný cadillac přivezl v roztodivné kompaktnosti i provolňované skočnosti, a to je třeba ocenit. Neboť změna je hudba a hudba je neustálé proměňování.  Zvláště jestli se při ní dobře bavíme, jako je tomu v případě Pata On The Cadillac.

 





Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.