- Inzerce -

HRTL: SMRTN; HRTL: diar 1

HRTL: SMRTN

HRTL: diar 1

vlastní vydání (https://www.facebook.com/HRTLmuzik)

 

Člověka vždy mile překvapí, když se mu při tápání po nové hudbě na internetu podaří narazit na tuzemskou kapelu či interpreta, jenž se nebojí lehce se vymezit vůči tuctové hudební produkci a vytvářet hudbu spontánně a bez nutnosti přiklánět se k zaběhnutým modelům. Jedním z takových je i začínající brněnský projekt HRTL, za nímž stojí Leoš Hortl a zástup vintage syntezátorů, samplerů a procesorů. Přestože je autorova dosavadní tvorba různorodá a lze v ní identifikovat různé populárnější žánry elektronické hudby jako například downtempo, breakbeat i house, zároveň se v ní najdou i různé projevy experimentální přístupů, a to především glitch, field recordings a minimalismus.

Právě minimalismus se v Hortlově projevu ukazuje jako kompoziční přístup šitý autorovi na míru. Potvrzuje se, že vynechávání a minimalizace výrazových prostředků zdaleka nemusí znamenat nedostatečnost či omezenost výsledného hudebního počinu,  na což autor naráží i ve snaze zbavovat názvy svých skladeb samohlásek. Díky té je posluchač nucen alespoň trochu se zamyslet nad smyslem použitých výrazů a dosadit si do názvu písmena dle vlastního uvážení.

V bezmála dvacet minut trvající improvizované skladbě diar 1 se představuje především silně reverbovaný klavír a lo-fi bicí samply. Postupně se rozvíjející motiv skladby je prokládán dlouhými pauzami ticha a následně se usadí v sériích opakování, které se rytmicky opírají o jednoduchou bicí linku. I přes občasné rytmické klopýtnutí a využití hudebních klišé působí skladba příjemným rozjímavým dojmem.

Ve zbylých skladbách, které HRTL nabízí volně k poslechu na webových stránkách soundcloud či bandcamp se kloubí analogová i digitální elektronika s hutnými lámanými beaty a samply.  Přesto, že co do zaplnění zvukového spektra mohou tyto kompozice na kdekoho působit přesyceně až chaoticky, zaslouží si uznání za svou zvukovou neotřelost a odvahu nahlodávat předvídatelnou koncepci náhlými pauzami a breaky. Mimo jiné i díky tomu v této poloze vyzařují Hortlovy skladby přirozenou sebejistotu, důvtip i svobodný přístup ke kompozičnímu procesu.

 

Nahrávky jsou ke stažení volně či za libovolný příspěvek zde:

https://hrtl.bandcamp.com/album/smrtn-ep

https://hrtl.bandcamp.com/track/diar-1


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí