- Inzerce -

Teho Teardo & Blixa Bargeld: Still Smiling

Teho Teardo & Blixa Bargeld: Still Smiling

Specula Records (tehoteardo.com)

 

Co se stane, když se ve studiu sejde zpěvák industriální kapely s industriálně-rockovým kytaristou? Natočí album elegantně nostalgických písní se smyčcovým kvartetem. No dobrá, v první větě jsem si trochu zapřeháněl. Bargeld a jeho Einstürzende Neubauten se už před drahnou dobou propracovali od bušení do železa k jemnějším písňovým formám (ale do želez buší pořád) a Teho Teardo se od drhnutí  kytary v kapele Meathead přesunul k filmové hudbě (ale tu a tam si zahraje třeba Foetusem). Stejně je ale zajímavé sledovat proces proměny mladých divochů ve vyzrálé elegány.

Poprvé se spolu sešli v roce 2009 při práci na hudebně divadelním kuse Ingiuria, kde je na housle doprovázel také Alexander Balanescu. A Balanescu Quartet – obohacený ještě o jedny housle a violoncello – je také dominantním zdrojem zvuku na albu Still Smiling. Rozložené akordy, pravidelné rytmy, prostě arzenál způsobného písňového doprovodu, jenž je jen tu a tam obohacen o agresivnější škrábání strun. K tomu se připojují elektrické varhany, decentní kytara a tlumená rytmická stopa občas připomínající paletu Neubauten.

Blixa Bargeld se tu nepouští do žádných vokálních divočin, naopak se ukazuje jako příjemný zpěvák a místy se do toho opře jako trochu rašplovitý bratranec Franka Sinatry – třeba v coververzi písně Alone With the Moon, kterou si vypůjčili od The Tiger Lillies a kterou z kvílivého originálu posunuli do temnější polohy. Kromě angličtiny a němčiny se tu zpívá také v italštině a hned v textu úvodní Mi Scusi se zaobírá problémem jazyka a (ne)porozumění („Ve škole jsem se  učil latinu / umím se líbat v cizím jazyce…). Témata textů jsou rozložena od osobních zamyšlení („Možná tentokrát přechytračím svou minulost / zahodím čísla, klíče a všechny karty…, Quiet Life) přes poetické vize zlodějů barevných kovů („Dvanáctimetrové železné mosty odmontované ze soklů a pěkně srovnané, saxofony a prolézačky z dětských hřišť / Čeho je teď dostatek, to bude zítra vzácné…“, Buntmetaldiebe). Ve finální Defenestrazioni si rýpne do novinářů a jejich hloupých otázek („Vrátíte se někdy k Nickovi?“).




Ve srovnání s albem Mimikry (2010), na němž Bargeldův hlas elektronikou doplnil Alva Noto, je Still Smiling mnohem jednodušší a nepouští se do formálních či zvukových experimentů. Na druhou stranu v něm oba autoři prokázali talent napsat dvanáct písní, z nichž má každá výrazný nápad a nesplývají navzdory tomu, že se všechny drží v pomalém až středním tempu a spojuje je zvuk smyčcového kvarteta. Těžko říci, jestli by v podobném ladění mohli dát dohromady další podobné album stejné kvality, ale na Still Smiling se jim podařilo ve vysoké míře koncentrovat neotřelou eleganci.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.