- Inzerce -

Yves Reichmuth Quartet: Fingertongue

Veto Records

Album švýcarského kytaristy, skladatele a improvizátora Yva Reichmutha se skládá ze tří delších kompozic, z nichž jediná má pod čtvrt hodiny. Obsazení kytara, kontrabas a bicí doplňuje ještě basklarinet, který celkový sound výrazně obohacuje.

Na albu Fingertongue je slyšet řízný groove, avant rock, etnické inspirace, free jazz i tišší polohy. Zvukově si střídmý kvartet vystačí jen se svými nástroji, bez použití jakékoliv elektroniky a patrně i jakýchkoliv efektů. Neznamená to ale, že by zvuk nahrávky byl jednotvárný. Hudebníci jen všechny zvuky poctivě loudí ze svých nástrojů. Ojedinělým výstřelkem je výkřik: “Hej!” v poslední skladbě. Během celé desky jsme svědky vynikajících sól (například bubeníka Silvana Jegera ve skladbě Smoke Signals), která samoúčelně netrčí ze skladby, naopak z ní logicky vyvěrají.

Na to, že album je nahráno živě, oplývá výjimečně čistým zvukem a také hráčské výkony jsou obdivuhodně kontrolované. Paradoxně nejméně je na celé desce slyšet Reichmuthova kytara, ale chápu to jako vědomé upozadění se za účelem adekvátního vyznění celého kvartetu. Nicméně se tím do popředí trochu dostal basklarinet Luciena Dubuise.

V každé skladbě se dočkáme několika částí, často velmi rozdílných, některé z nich jsou patrně improvizované, v kontrastu s pečlivě prokomponovanými tématy, často s avant rockovou příchutí nebo s nostalgickou příměsí filmové hudby 70. let. Odsekávaná témata ale často vystřídají free pasáže, ve kterých hudebníci loudí ze svých nástrojů ty nejpodivnější zvuky a bloumavé melodie. Expresivnější a uvolněnější poloha kvartetu sluší, energie je zde velmi intenzívní, zejména bubeník zde řádně přikládá pod kotel.

Kytara se nicméně projeví, například v úvodu druhé skladby, kde překvapivě bluesuje, za vytrvalého strašení a vyhrožování basklarinetu. Nicméně během krátké chvíle blues s nástupem celého kvartetu přejde ve výrazné, skoro filmové téma, které vystřídá tišší pasáž, kde kontrabasové sólo přechází v lyrickou náladu, které ovšem nechybí potutelný disharmonický podtón. Na konci se dočkáme i jakési arabské inspirace. Groove poslední skladby Smoke Signals má intenzivní náboj, vzdáleně připomene třeba ranné King Crimson. Yves Reichmuth Quartet nám během poslechu nabídne všelijaká stylová odbočení, ovšem i díky zvukové střídmosti zůstává vše naprosto kompaktní a album se skvěle poslouchá jako jeden celek.

Na závěr se sluší říci, že tři skladby alba jsou málo. Na konci CD jsem měl rozhodně chuť poslouchat dál.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.