- Inzerce -

Pacific 231 + Lieutenant Caramel: Aunt Sally

Pacific 231 + Lieutenant Caramel: Aunt Sally

Alone at Last (www.alone-at-last.com)

 

Výchozí materiál pro toto album pořídili francouzští zvukoví experimentátoři Philippe Blanchard (Lieutenant Caramel) a Pierre Jolivet (Pacific 231) při svých cestách a terénním nahrávání po Blízkém východě. Většina výsledných kompozic se pak rodila po tři roky ve studiu, kolekci na CD však rámují také koncertní záznamy z Dublinu a Beirutu. Samotné terénní nahrávky zde prošly pečlivým střihem a množstvím zvukových úprav, k tomu však přibyl také sampling, čistě elektronické zvuky a surovější rozměr často doplnila také neurvalá elektrická kytara.

Aunt Sally je surrealisticky pestré více než hodinové album, do něhož je možné se opakovaně nořit a opakovaně objevovat další a další „nelogické souvislosti“ mezi charakterově velmi vzdálenými zvukovými událostmi. Hlasu jakési postarší dámy hovořící či sakrálně prozpěvující v románském dialektu kdesi v živém terénu tu mohou podloudně kontrovat chladné syntezátorové kreace, aby poté převzala vůdčí pozici několikanásobná vrstva industriálních šumů, jimž od původního záznamu až k disku stálo v cestě mnoho studiových efektů. Vedle toho nelze zapomenout na různé střípky blízkovýchodní hudby, z neznáma pocházející úryvky hry na preparovaný klavír, nahrávky zvonů, perkusí, nepřívětivého počasí atd.

Vše se děje při velké dynamice i při velkých změnách akustického prostoru, vše přichází nečekaně a nečekaně krátce či dlouho pak také trvá. Mezi šesti tracky lze ovšem sledovat relativně klasické prostřídání informačních náporů na začátku a na konci a statičtějšími tracky uprostřed. Třetí skladbě Bagliore například udává základní charakter po celých jejích téměř sedmnáct minut volně a jaksi odnikud nikam improvizující elektrická kytara s delayem a šťavnatým zkreslením, nad ní se potom odehrávají prapodivné práce se samply hlasu. V páté kompozici L’Autre Massacre pak dominují úryvky etnické hudby a nekompromisní i osudově osamělé úhozy do digitálně efektované kytary.

Na tomto CD je namíchán noise, psychedelie kytarová i abstraktně elektronická, ohmatávání neznámých i nenavštívitelných krajin i interiérů. Odkaz na surrealismus i citát Pierra Schaeffera na obalu o společném jazyce vizuální představy, věci samotné a hluku to vše skládají do rámce, na který lze přistoupit jako k velkému imaginativnímu dobrodružství, k němuž je podnětem také i labyrint obalu-skládačky se sbírkou tištěných fotografií. Pokud ho bude posluchač chtít zažít, rozhodně se mu zde v pořádné porci nabízí.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.