- Inzerce -

Stinka: Krrrva!

Stinka: Krrrva!

Indies Scope (https://indies.eu)

 

Je příhodné, že Hana Lundiaková alias Stinka, známá především svým působením v kapelách Tři sestry nebo Rudovous, představuje své debutové album Krrrva! prodchnuté tesknými a melancholickými náladami v pro něj nejvhodnějším ročním období, na podzim. Právě jako spadané podzimní listí hrají skladby Stinky všelijakými barvami a svou pestrostí tak dokáží zasmušilost a stísněnost zahalit do mnoha podob.

Jak už samotný pseudonym autorky většiny písní alba napovídá, vládne Stinka především stinnými a temnými polohami. Na albu najdeme sice pár rozjuchaných skladeb, ale ty tvoří jen menšinu a jsou spíš jen jakousi odvrácenou tváří kapely. Texty písní jsou tematicky různorodé; pojednávají o slunci a přírodě, údělu člověka, samotě i strádání, citové vyprázdněnosti, ale i radosti. Co na textech především zaujme je jejich jazyková nápaditost; metaforami se hemží každý řádek a zdá se, jakoby Stinka měla dar i tu nejbanálnější věc nasytit významy a dát jí patřičnou hloubku. Přesto, že užitím jazyka se Stinka přibližuje surrealismu, nahodilostí výrazů a jejich volnou asociací téměř až dadaismu, její schopnost neplýtvat slovy bude spíše výsledkem dlouhodobých rozvah a nelehkých rozhodnutí.

Dva aspekty, které album činí mimořádné v kontextu tuzemské folkové produkce jsou jeho variabilita a neotřepanost nástrojového složení. Na album si Stinka přizvala celou řadu hostů, mezi jinými multiinstrumentalisty Martina Černého nebo Ondřeje Ježka, kteří album zpestřili celou řadou nástrojů, autory a interprety několika písní Veroniku Borovkovou a Michaela Kubesu či australského akordeonistu Kierena Alexandera. Krom akordeonu, na který Hana hraje ve většině skladeb a který tvoří páteř většiny kompozic, se na albu objevují nástroje ve folkovém instrumentáriu víceméně běžné, jako kytara a niněra, jakožto i nástroje navýsost neobvyklé, jako třeba stylophone, teremin a Vermona ER9. Ty dopomáhají kapele rozprostřít se do žánrové mlhy, ze které se místy vynořuje rock, jindy zase reggae nebo punk.




Hlasový projev Stinky má dvě základní polohy, které mezi sebou vedou dialog. V té první působí chladně, lhostejně, odevzdaně a nezaujatě, v té druhé naopak procítěně a niterně, místy až pateticky. Vždy však není jasné, která z nich má navrch. Jakkoliv se svou povahou album přiklání k folku, drží si od něj zároveň určitý odstup. Ten se vyznačuje tím, že namísto slepé oddanosti idiomům a konvencím tohoto žánru se Stinka snaží základní hudební materiál obohatit mnoha vnějšími vlivy, a tím i mimojiné poukázat na zkostnatělost, se kterou se folk u nás tak často potýká.


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí