- Inzerce -

Edoardo Ricci / Eugenio Sanna / Roger Turner: Live In Pisa

Edoardo Ricci / Eugenio Sanna / Roger Turner:  Live In Pisa

BURP PUBLICATIONS / MHMUSIC (www.burpenterprise.com)

 

Rčení, že hudba je univerzální jazyk je značně omšelé klišé. Psát o koncertu extravagantních improvizátorů, když jste nebyli přímo u toho a nemáte možnost vnímat vizuální stránku a atmosféru vystoupení se vším všudy, zase může být ožehavý oříšek. Nicméně v tomto případě je všechno jinak.

Britský bubeník Roger Turner mi při předávání tohoto CD sdělil, že jeho italští kolegové – altsaxofonista, basklarentista, kornetista a trombonista Edoardo Ricci a kytarista a hráč na nejrůznější objekty Eugenio Sanna opravdu neumí anglicky a jeho italština je prachmizerná. Tudíž se verbálně nedohodnou ani zbla. O to je to prý zajímavější.

Ricci je považován za otce italské moderní improvizace a Sanna je zase znám svým ultrasuchým humorem, což uplatňuje například v dokonalé symbióze s Philem Mintonem či třepotáním nohou při sólových vystoupeních, což si obé můžete najít na YouTube. S Turnerem už spolupracují nějaký ten pátek, což dokládá též na MHMUSIC vydané album I Segnali della Ritirata. Jejich téměř sedmdesátiminutová performance ve městě šikmé věže, které dokumentuje tento disk, se odehrála 26. listopadu 2006 v rámci Instabile Jazz Festivalu. Zpočátku to vypadá jako vzájemné oťukávání a pošťuchování, ale záhy se to začíná správně zvrhávat v řácky chaotický bigboš. I tahle  rozpadávající se struktura má však mohutný drive a tah na bránu. Čiší z toho živelnost a rozhodně tu nenajdete nudné nebo neinvenčí pasáže či nějaké tápání. Paralelní sóla se perfektně proplétají a tvoří polyamorfní zámotek. Zvukové gejzíry se střídají s filigránskými údery a cinkoty, dechovými štěky a profuky a  nervními brnkačkami a prstovými klouzačkami. První část se rozkládá na třičtvrtěhodinové ploše, další dvě jsou výrazně kratší, ale to neznamená, že by muzikantům docházel dech, ale zkrátka se dostávají stále více na dřeň věci. Jednoznačně nadčasový záznam, který si zasloužil být i s určitým odstupem vydán na stříbrném kotouči. Podle údaje na obalu je rok vydání 2012, dle dobrozdání Turnera však jde o horkou novinku.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.