- Inzerce -

Chrysakis / Matthews / Pedreira: Garnet Skein

Chrysakis / Matthews / Pedreira: Garnet Skein

Aural Terrains (www.auralterrains.com)

 

Řecký světoběžník Thanos Chrysakis má mezi svými oblíbenými zastávkami také Madrid, a tam mezi jeho pravidelné spolupracovníky patří Američan Wade Matthews. Společně se věnují improvizaci a experimentům s opravdu vší možnou elektronikou, laptopy, syntezátory, procesingem terénních nahrávek apod. Z jejich spolupráce ve dvou i ve větších obsazeních vzešlo již několik skvělých alb, nejnovější Garnet Skein, k jehož nahrávání se připojil také kytarista Javier Pedreira, v tomto ohledu není žádnou výjimkou.

CD obsahuje šest kusů se stopáží přibližně od pěti do dvanácti minut. V každé tvůrci budují jinou cestou proměnlivé vícevrstevnaté zvukové struktury. Často jsou přítomny táhlé ambientní plochy jakoby sakrálního charakteru, nad nimi jsou umisťovány konkrétní až filigránské digitální syntetické zvuky, přítomny jsou také rozličné perkuse, z těch opravdu živých jde hlavně o gongy a kytarové preparace. Ve správných dávkách přicházejí také různé nestabilní šumové vrstvy, někde od sebe jen těžko rozlišíme digitální sinusoidy od kytarových vazeb, objevují se také kratší momenty, kdy celý sound zhoustne a celý se noisově zkrabatí, v neposlední řadě je třeba zmínit občasná mluvená slova v různých jazycích a kvalitách záznamu, v instrumentáři na tomto session nechybělo také rádio. Naopak konvenčních přístupů ke hře na nástroje se tu nedočkáme.

Podobný odstavec, jako je tady ten předešlý, by šel napsat o lecjaké experimentální nahrávce. Ovšem to, jak právě tito hudebníci o celý proces své hudební produkce pečují, aby se dramaticky rozvíjel ke zvukově exkluzivním kombinacím, aby celkově dýchal a nabízel svobodu všem ze zúčastněných, to se spíše musí naposlouchat, než aby to bylo možné popsat slovy. V tom právě tahle deska nabízí výjimečný zážitek, nezvyklé kombinace a souvislosti. Přitom si lze užívat výslednou velmi abstraktní hudbu více než sledování nějakého konceptu, a to se mi zdá naprosto správné.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.