- Inzerce -

Radian, Howe Gelb: Radian Verses Howe Gelb

Radian, Howe Gelb: Radian Verses Howe Gelb

Radian Releases/Trost Records (https://www.radianreleases.at, https://www.trost.at)

 

Album spojuje dva protichůdné světy, vídeňské molekulární rockové trio Radian a arizonského barda Howe Gelba, který do minimálního rocku Radianu vnáší fragmenty country, případně ozvuky blues či stylu americana. Dlouhodobě tvrdím, že s country se dá jen těžko něco pokazit, je tedy pro mě navýsost zajímavé sledovat, kde se oba světy potkaly, kde se navzájem posilují, či kde na sebe naopak naráží za odpudivého skřípotu.

Na začátku je dobré poznamenat, že tvůrci sami popisují album jako desku Radianu, do jejichž materiálu Gelb vstoupil, tu s menší a tu s větší razancí. Razance vrcholí závěrečnou skladbou Moon River Henryho Manciniho s pianem a Gelbovým šeptavým projevem unaveného charmeura. Tuto skladbu beru jako bonus, který mohl na albu směle chybět.

Z celého alba je zřejmé, že hudba Radian plná pomlk a ztišených míst se přímo nabízí jako výchozí materiál pro vokalistu. Gelbův vklad je však místy zajímavý z instrumentálního hlediska, například souhra jeho piana a vibrafonu v I’m Going In je překvapivá a v jistém smyslu pikantní. Mnohdy však Gelbovo piano nebo kytara vnesou do stručného pletiva Radianu jednoduché harmonie, které na pozadí vysušených prskanců zvuku rakouského tria náhle zní jaksi banálně. Country se plnou silou projeví v The Constant Pitch and Sway, kde si užijeme jak vybrnkávaných akordů, náladou připomínajících Youngův soundtrack k filmu Mrtvý muž, tak i postidustriálních rytmů a noisových prskanců.

Ideální hudba pro nějaký moderní western, který bych docela rád viděl. V této skladbě zřejmě Radian i Gelb našli ideální rovnováhu.

Gelbův vokál ve From Birth to Mortician je podroben digitální tortuře, která ho beze zbytku spojila se zvukem kapely. Bohužel se tak neděje vždy a album staví spíše na kontrastu, který ne vždy přináší přesvědčivý výsledek. Výsledkem celého střetu dvou principů je známý fakt, že písničková forma je vždy silnější a v konfrontaci s volnou formou bude vždy měřítkem, podle kterého se bude porovnávat celek. Album tedy nakonec představuje Radian jako podivuhodnou doprovodnou kapelu melancholického country písničkáře a zní vlastně celé trochu jako soundtrack. Gelb se Radianu podřizuje spíše v první části alba, ale postupně jakoby se rovnováha vykláněla víc a víc jeho směrem. Bezpochyby se jedná o zajímavý experiment. Míru jeho vydařenosti posuďte sami.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.