- Inzerce -

Helen Bledsoe & Alexey Lapin: Ghost Icebreaker

Helen Bledsoe & Alexey Lapin: Ghost Icebreaker

Leo Records (www.leorecords.com)

 

Jenom na Leo Records najdeme americkou flétnistku Helen Bledsoe (pocházející sice z Jižní Karolíny, mající však své sídlo v německém Kolíně nad Rýnem) a ruského klavíristu Alexeje Lapina (1966) pohromadě (s Vladym Bystrovem, Frankem Gratkowskim, Lenou Sedykh) nebo samostatně na deseti albech; Lapina však můžeme hledat i na Red Toucanu nebo SoLydu. Další spojení? U Lapina jde především o spřežení s Francoisem Carrierem a Michelem Lambertem, ale také s Alexejem Kruglovem a dalšími, pro Bledsoe je základním skupenstvím MusikFabrik a přídavnými spojeními Mark Applebaum, Michael Ellison, Joseph Klein či Diane Labrosse, na koncertech uváděla sólově či s orchestry díla Karlheinze Stockhausena, Davida Langa nebo Louise Andriessena, vystoupila například i při Varšavském podzimu v roce 2003. Tudíž album Ghost Icebreaker, nahrané 27. prosince 2012 ve sv. Petrohradu a vydané koncem roku 2014, je zcela neobvyklým spojením komorní flétny s moderně jazzovým pianem, posunutým do oblasti volné improvizace. V tomto smyslu nám album přináší sedm nadýchaných extravagancí, vyhledávajících nadreálné souvislosti, související s tématy, jejichž náplň si můžeme pouze vyvozovat – z hudby samotné. Těmito tématy jsou například Bílé pomeranče nebo Strašidelný ledoborec, každé jinak pojaté, ale vždy v neustálé dotýkavosti, propojivosti a vsouvavosti obou nástrojů.

Buďme konkrétnější. Flétna s klavírem se k nám mohou přišourat, mohou přímo přisněžit (Snow). Koketují s námi? Kdeže, pouze vzájemně lavírují, dotýkavě netýkavě se rozpohybovávají, flétna se sněžně něžně i durdivě rozzurčuje, klavír ji bublavě hravě nebo vytajemňovaně pojišťuje, téma se rozbíhá do rozverna i prosmyčna, flétna je vířivě a polétavě točná a podmanivá, piano kroksunkrokově i uvelebivě rozmáchlé. Následovat může hned sférické vytušování (The Rising Star of the Falling Sky), odhrnované a přitakávavé s velejemným rozvíráním, s připozahalenou rozbojností, chlácholně se vytrácející. Ale to už nás čeká vzájemná proobjímavost obou nástrojů, tykadlovitě poskakovačná i proskočná, směřující do uzemňované vyluzovanosti. Flétnové rozvernůstky jsou podehrávány skočným pianem, ale nic není nadbytečně rozcapenostní, naopak hráči až úzkostlivě zachovávají vnitřní řád stupňování, uhýbání, sbližování i oddalování (Settlement). Střečkují, trylkují, rozmíškují, pospěšně i rozvažujícně vrtoší, klavír je neholedbavě dotýkavostní, flétna námět prodyšňuje. Hlubinná vyvěravost a zádumná tajuplnost prostrašidelňovává ústřední skladbu (Ghost Icebreaker), zarážková záskočnost přechází v zarputivou úskočnost (k výraznějšímu slovu se dostává nitro klavíru), všechno se vybudivě tetelí, uskřinování se nasune do vyokrouhlovaného lomození, hromození, zapeklování, ale v pravý okamžik se vše odzávojuje. Ani vyhledávavé vyhlédání do dalších vychutnávaných symbióz (White Orange) není vystaveno na odiv, spíše jde o ustavičné dohledávání návazností, o spolusnování vývoje a dotvořování tématu se všemi pospěšnůstkami a záskočnostmi, s probíjenkováním, výbojenkováním a minimalizovaným smrštněním. Luzně i prokluzně závojnatkované propátrávání (December (One Man´s Day Is Another Man´s  Dusk)) se prožejbrovává k soustředné smírčivosti a uvážlivosti, soustředěně obluzuje a vyvlékavě se zakochává, nicméně vše působí dojmem nenahodilosti, to je podstatné. Končíme s tenoulinkou zabíravostí, rozjímavě ujímavou, prozvučně prodýchanou a vánkově závzdyšnou (Into Thin Air). Prosakování souzvučení obou nástrojů s odbíjenkůstkovým proranováním se odehrává na pomezí jemné, nefintivé fičivosti. Vše je tu vyvažováno na pomyslných zvukových lékárnických vážkách až do závěrečného odlínání.

Spojení komorní klasičnosti a svobodomyslného jazzu tady v podání Helen Bledsoe a Alexeje Lapina vydalo značně nečekaný plod; očarovává v improvizačním spojení, které se už nejeví jako improvizace, nýbrž jako úděl napjaté chvíle v té které pasáži. My to vše můžeme pouze vychutnávat s nastraženým uchem, aby nám jednotlivé nuance neutekly.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.