- Inzerce -

Afro Garage: Eighteen Ways to Miss Egypt

Afro Garage: Eighteen Ways to Miss Egypt

Leo Records (www.leorecords.com)

 

Klavírista Christoph Baumann (1954), kontrabasista Jacques Siron (1949) a bubeník Dieter Ulrich (1958) se svým zaujetím pro Afriku netají někdy od roku 1991, kdy vydali své album An imaginary voyage through Africa you can never see in the cinema. Filmové vidění a kompletní improvizace je provázely i v dalších letech, ať individuálně, ať v triu. A tak Eighteen Ways to Miss Egypt, toto nové Leo-album, vydané po více než dvaceti letech, sestává ze dvou prolínajících se zdrojů. Tím prvním je dosud nezveřejněná hudba ke dvěma filmům – Thebes a l´ombre de la tombeLes Mille et Un Caire – pocházející z roků 2005 a 2011, druhým pak imaginární putování Egyptem, do něhož se dřívější nahrávky rozprostřely. Děje se tak posloupnostně v osmnácti krátkých dávkách, střídajících sóla a tria. Každý další vstup je něčím ozvláštněn, něčím se vymyká z celku. Protože však charakterizovat každou zastávku v časovém rozmezí od necelé minuty po tři minuty plus (s jedinou delší výjimkou) by bylo poněkud náročné, pokusím se tuto téměř nepředvídatelnou obrativost shrnout alespoň v několika celcích.

Především sólování. Sironovo basobraní je přivrčeně doutnavé a podšprajcovávané, v případě Come in My Shop doprovozené rychlomluvou. Ostatně Siron se neostýchá přidat své hlasové koumáctví  ani při dalších příležitostech. Baumann svá sóla uvážlivě rozbřeskuje a rozemnívá, ale na momentík je svede i překvapivě překypit; jindy však dokáže být až poskočně pádivý s rozemnivě dotvrzovanou  tvrdošíjností. Ulrichovo bicí je většinou přesívavé, rachotěnkově zabrušované s přírubnými (do)zvuky, někdy však osciluje od namátkové dotýkavosti až k dotvrdivé podpeklivosti, vzmáhavě vyburcovávající námět (což odpovídá například volbě What the Wind Asks, Time Answers).

Tyto přístupy se prokombinovávají v triu, a právě proto vyznívají jinak, než bývá (nejenom ve Švýcarsku, kde jsou všichni tři domovem) zvykem. Všechno se totiž nějakým způsobem slučuje s onou představou dobrodružně imaginárního putování, takže si podmaňuje naši představivost, kterou vzbuzuje výtržná, až výtržnická nomádnost, (vel)bloudivě harampádivá s rumpálovým probubnováváním a proklavírováváním. K prodramatizovávání určitých pasáží přispívá zarputilostně připozaškrcený Sironův hlas s teatrálním přizvučováním, jindy dervišovské pozvukování v (ne)souladu s hrdlivou mlátivostí, až skoro létají třísky, evokují bizarně v(y)zývavou bazarovost (v souladu s názvem Bizabazar). Ale to už vhupsneme do postupného odkrývání dalšího tématu ze zašlojířování prostřednictvím smýčivého smyčcování a líčivého hlasu, rozvorné rozverničení přejde přes podbíjivě zádrhelné křížemkrážování do prorytmizovaného prospektrování. Mnohdy vše působí etudově, nebýt ovšem zamanivého šinutí či dokolavého zahrávání.  Nejvíce proměn se samozřejmě odehrává v ústřední, osm a půlminutové „hudbě k břišnímu tanci“ (tak mi to alespoň připadá) Daily Craze: le trafic toujours! Je postupně probluzovaně protočivá, výprodejově nabízivá, zamanutivě rozviřovaná a promíchávaná do bouřliva, obchvatovaná do pospěšné rytmivosti, rozjitřovaně závalňované. Ale to už přecházíme k náměsíčnicky promlacované zhybněnosti s hlasově hýkaným dovětkováním, do vzrušivě podmítané prodernosti, routivě hoblivé, potom do jímavě hloučivé a nádržně prohruživé rozkotávanosti, protvtrzené vokálními hovorkami a dospějeme k uzavírankovému hroužení s melodizujícím klavírem a praskoletnými bicími. Samotné zakončení jako by předpovídalo pokračování, nejeví se mi jako tečka.

Říká se, že změna je život. Švýcarští výletníci do Egypta jako by tvrdili, že proměna je hudba. Svoje improvizování pozměnili totiž v rozparcelovaný kaleidoskop útržků, které vytvářejí neustálé rozeznívání, plonkování, šavlování, prostě hudební odbíjenou, probouzející emotivní představivost. Nevím, co si z poslechu odnesou Egypťani. Pro centroevropana se to všechno jeví jako exotická samozřejmost nebo samozřejmá exotičnost. V souladu této zdánlivé protikladnosti vězí i kouzlo švýcarsko-egyptského osmnácticestí.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.