- Inzerce -

Moravský podzim začíná

O programu Moravské filharmonie Brno a infuzi novější hudby do její dramaturgie jsme již psali. V sobotu začíná festival Moravský podzim, který rovněž spadá pod filharmonii a který také nabídne méně obvyklé zvuky. Letošní ročník má navíc podtitul „multimediální“. Toto slovo je sice v posledních letech trochu nadužívané, ale zdá se, že v Brně si ho dokážou obhájit.

Festival v sobotu zahájí „česká klasika“: Suk, Janáček, Dvořák, pak se ale věci rozjedou zajímavým směrem. Berlínský Armida Quartet zahraje vedle skvělých kusů Bartóka a Berga také „Ztracené modlitby“ Erkki-Svena Tüüra, dvanáct filharmonických violoncellistů provede Pärta, Gubajdulinu, Zámečníka nebo Franghiz Ali-Zadeh, a Tüürova 4. symfonie „Magma“ s bicistou Colinem Curriem festival uzavře. A ta multimedialita? Do ní zapadá třeba němý film český Batalion z roku 1927 s novou hudbou Kryštofa Mařatky, violoncellový videokoncert Up-Close holandského skladatele Michela van der Aa nebo Přesýpací hodiny, dílo skladatelky Justė Janulytė oscilující na pomezí koncertní performance a audiovizuální instalace vychází z představy souběžného spuštění několika přesýpacích hodin, což je vyjádřeno hudebně i vizuálně: violoncellisté jsou na pódiu umístěni do čtyř tylových válců, na které je v kombinaci se světelným designem projektován pohybující se abstraktní obraz. K přesahu mezi hudbou a divadlem zase dojde v hodinovém spektáklu Harlekýn Karlheinze Stockhausena, one man show klarinetisty Karla Dohnala.

Celý program festivalu najdete zde

 

 

 


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí