- Inzerce -

Mural: Tempera

Australský saxofonista a flétnista Jim Denley (velký článek o něm najdete v HV 5/2008, k němuž vyšla i Denleym sestavená kompilace nahrávek vydavatelství Splitrec) a norští hudebníci – kytarista Kim Myhr a perkusista Ingar Zach, kteří společně tvoří trio Mural, se představili v Komunikačním prostoru Školská 28 v Praze 11. října v sólových setech. To bylo bezesporu zajímavé pro zkoumání jejich technik, jež by si divák při společném hraní tak detailně nevychutnal. Jejich vzájemná interakce má ovšem zase pochopitelně další rozměr.

Mural debutovali v roce 2009 albem Nectars of Emegence nahraném v kostele poblíž města Molde a na svém kontě mají i dva koncertní záznamy z texaské Rothko Chapel (ten nejnovější vyšel nedávno pod názvem Tempo na Zachově labelu Sofa na 3DC a má stopáž přes tři hodiny). CDr Tempera vyšlo v limitovaném nákladu číslovaných šedesát kusů, je ovšem volně ke stažení. Bylo nahráno v říjnu 2011 v madridské zvukové laboratoři M.O.S. pod inženýrským dohledem Miguela Angela Tolosy, který je Zachovým dlouholetým spolupracovníkem (viz recenze na webu HV z 13. 4. 2015). Sakrální esprit se v něm však i přes „laboratorní prostředí“ nevytrácí. Je to sonická celebrace se širokou paletou zvukových odstínů, kde se vlastně také do značné míry můžete kochat jednotlivými party všech zúčastněných. Zároveň si nikdo nehraje na vlastním písečku a vše tvoří dokonalé soukolí. Každý rozvibrovaný tón, cinkot, dunění, vrznutí i profuk tu mají své místo. První část je pestřejší a mnohotvárnější, druhá část zase plyne pomaleji a má meditativnější charakter, což umocňují filigránské ztichlé pasáže, v nichž se dostáváme na dřeň věci. Vůbec to celé evokuje jakousi úvahu o času, který ubíhá v různých tempech, dokáže se téměř zastavit a znovu rozeběhnout a nakonec rozplynout sám v sobě. A název téhle seance je skutečně signifikantní. Je to vskutku dobře temperované album bez zbytečného lesku a s výraznými nesplývavými tóny, rozpuštěné v adekvátní emulzi.

 

Mural: Tempera

CON-V (www.con-v.org)

 


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.