- Inzerce -

Tobias Meier: Interesting

Devatenáctý počin švýcarského labelu Wide Ears Records, zaměřeného primárně na vinyly, je pro tuhle značku skutečně signifikantní, neb je při jeho poslechu potřeba mít uši opravdu otevřené.

První stranu maxisinglu tvoří cca desetiminutová suita Nine Microscopic Thoughts, na níž skladatele, saxofonistu a tvůrce a zaznamenavatele nejrůznějších zvuků Tobiase Meiera doprovázejí violista Franz Loriot, violoncellista Silvan Jeger a basista Dominique Girod. Na těchto miniaturách pracoval autor zhruba rok a vyřádil se především na jejich nahrávání na nejrůznějších místech a prací s mikrofony, které se skutečně dostávají do mikroskopických struktur jednotlivých nástrojů a zároveň přijímají i jen zdánlivě podružné sonické podněty, které jsou ovšem zamýšleny jako nedílná součást díla. Vzhledem k celkové délce je trochu obtížné si všechny ty detaily vychutnat, protože se vlastně charaktery různých částí poměrně liší a než se stačíte rozposlouchat, tak už jste de facto o krok dál. Zdá se, že by jednotlivé motivy klidně vystačily na opus magnum v podobě jakési devítivěté experimentální symfonie, ale to by už bylo o něčem úplně jiném. Takže tahle jakoby redukovaná a přitom nesmírně bohatá podoba je vlastně adekvátní, ale svým způsobem nesnadně uchopitelné i po opakovaném poslechu, protože máte pořád pocit, že vám proklouzává mezi kladívkem, kovadlinkou a třmínkem.

B-strana je věnována „další mikroskopické myšlence“ tentokrát v trvání necelých devíti minut, kde si protagonista vystačí sám se saxofonem, hbitým prstokladem, dýcháním a mikrofony. Svůj nástroj tentokrát využívá spíše v perkusivní rovině, i když určité tónozvraty tu také nechybějí. Tady je to již čitelné a jasně si stačíte uvědomit, že tam nehraje žádný doprovodný bubínek.

Zdálo by se, že je to celé taková hříčka, ale je tam cítit i záměr i patřičnou preciznost.

Tobias Meier: Interesting

Wide Ear Records (www.wideearrecords.ch)


Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.