- Inzerce -

Videa na víkend – Svěcení jara

První jarní den máme za sebou, podívejme se proto tento víkend na skladbu, která se ve vážné hudbě vítáním jara proslavila nejvíce. Ano, řeč je o Svěcení jara, baletní hudbě Igora Stravinského z roku 1913.

Je celkem notoricky znám, že při své premiéře způsobil balet celkem pozdvižení, jak hudbou, tak choreografií i námětem, který zahrnuje obětování mladé dívky, jež se utančí k smrti, aby své vesnici zajistila přízeň přírodních sil v nadcházejícím roce. Právě divoké rytmy, pohanská energie a napětí ale zároveň z díla učinily jednu z nejhranějších položek hudby 20. století. Za více než sto let od své premiéry už Svěcení jara inspirovalo řadu choreografů i hudebníků. Podívejme se tedy na pár verzí.

Rekonstrukce originální choreografie Vaslava Nižinského

Poněkud spartakiádní ztvárnění Maurice Béjarta z roku 1970

A pro srovnání verze choreografky Piny Bausch.

Nejen taneční, ale také hudební složka Svěcení zlákala nejednoho muzikanta k předělávce.

Zde jedna hlukovější verze (originál začne být rozpoznatelný asi po čtyřech minutách):

Redukce pro čtyři klavíry

Do jazzu parituru přetavilo trio The Bad Plus

A na závěr pravěk. Možná největší množství diváků se totiž seznámilo se Stravinského hudbou skrze disneyovský animovaný film Fantasia, jehož jedna část spojila Igorovu hudbu s příběhem vzniku života na Zemi a s dinosaury, včetně souboje tyranosaura se stegosaurem, který později režisér Karel Zeman zopakoval ve své Cestě do pravěku. Dobový kritik o Stravinského hudbě napsal, že jde o dokonalý doprovod ke kreslenému filmu. Informace o skladatelově reakci na animák se různí. Podle vlastního pozdějšího vyjádření to byla hrůza, podle jiných svědectví byl původně spokojen.


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí