ACUO Urban Symphony
BU2R (https://www.bu2r.cz)
Toto album vzešlo z aktivit Michala Šeby a Stanislava Abraháma, kteří se vedle vlastního elektronického hudebního projektu Data-Live zabývají sbíráním a zkoumáním možností terénních nahrávek, což vedlo také ke zrodu audiovizuální instalace ACUO snímající své okolí pomocí šesti mikrofonů a tří kamer. Šestikanálové nahrávky různých zvukových událostí z různých měst České republiky potom posloužily také jako výchozí materiál pro ACUO Urban Symphony, pozoruhodnou kolekci kompozic, na níž se podílelo jedenáct známých projektů ze současné česko-slovenské elektronické scény.
Formální stránka alba, které si můžeme poslechnout buď přímo z webových stránek nebo z CD a které jako svou přílohu v prosinci po vlastech českých rozšířil časopis Reflex, je velmi jasná – střídají se tu vždy původní terénní záznamy a skladby, jež z daného materiálu vycházejí, nebo ho nějakým způsobem využívají. Je třeba také doplnit, že zdrojové záznamy byly konkrétním hudebníkům vybrány náhodně. Příjemné přitom je, že i při velké zvukové i stylové různorodosti působí celek velmi souvisle, vše tu drží pohromadě silný a jednoznačný koncept a perfektní postprodukční zpracování Ecsona Valdese, ještě důležitější je ale vysoká úroveň práce všech zúčastněných.
S terénními nahrávkami lze v současné hudbě nakládat opravdu různě. Pomocí například práce s mikrosamply a efektováním lze vytvořit zvuky třeba i naprosto vzdálené původnímu zdroji, na výsledku nemusíme být schopni možný vztah k němu jakkoli dešifrovat. Proto si lze cenit například příspěvku dua DVA, které vztah k záznamu z městského jarmarku nijak nezastírá a typicky hravou skladbu promísilo třeba i konkrétními hláškami lidí nacházejících se náhodně zrovna blízko u některého z mikrofonů. Stejně skvělou práci tu ovšem odvedli i jiní autoři ve skladbách, jejichž vztah ke zdroji je těžší úplně odhalit stejně jako míru zapojení dalších nástrojů, jako je například Dikolson se svým úvodním symfonicky působícím trackem vycházejícím ze zvuků dvorany okolo karlovarského vřídla, či třeba breakbeatové inferno projektu Ježíš táhne na Berlín nebo i v elektronické transformaci skočná dechovková psychedelie slovenské dvojice Pjoni & Ink Midget.
Samostatnou kapitolou jsou zde skladby s vokály. Skvěle se vyvedla netradiční hiphopové formaci Kyklos Galaktikos, která spojila samply z olomouckého orloje s beaty i s textem schopným se napojit na mechanismy našeho podvědomí. Data-Live si jako šéfové projektu dopřáli dva příspěvky se známými hosty – Lenkou Dusilovou a Vladimírem 518. Zatímco první jmenované tu vytvořili speciální přírodní rezervaci pro její vrstvený pěvecký projev, Vladimír 518 si za postupně rozvíjejícího se chladně rytmického podkladu (kovárna v Prostějově) tu odšeptal a jinde s přesvědčivým nátlakem oddeklamoval jeden z kusů, na které by se mohlo hodně dlouho vzpomínat.
Připomenout je třeba také poslední track – nahrávku z kolínského nádraží. Doposud nemá svůj protějšek v podobě kompozice a všech jeho šest vrstev je na stránkách ACUO volně ke stažení pro všechny, kteří by se chtěli zapojit do soutěže o jeho nejlepší remix, který se pak stane posledním článkem kompilace. I název Acuo, v latině znamenající “zbystřit sluch”, nás v souvislosti s obsahem tohoto CD nabádá k rozšíření našeho vnímání zvuku kolem nás, a to i jako samostatné estetické nebo třeba sociologické informace, ale také jako surové hmoty, jíž lze se současnými technologiemi a uměleckými přístupy nepřeberným způsobem přetvářet v nová a nová sdělení.