- Inzerce -

Adam Golebiewski: Pool North

Pool North je album sedmi improvizovaných skladeb, v nichž polský bubeník Adam Golebiewski používá klasickou bicí soupravu k vyluzování veškerých možných zvuků. Mnoho tradičního bubnování tu neuslyšíte, dá se říct, že takřka žádné – zato ale pestrou paletu různého štrachání, hrkotání, vrzání, bublání a skřípání a dalších podivuhodných zvuků jejichž jediným zdrojem je bicí souprava a které nezdobí žádná přidaná studiová kouzla.

Album je díky tomu střídmé, čisté, homogenní. Nejde tu o showcase bubenických triků, ale o atmosférické album plné tajemných zvuků u kterého si lze zároveň velice živě představit, jak by mohlo vypadat jeho živé provedení. Golebiewski zde virtuózně používá smyčec, s nímž vytváří dlouhé plochy, klasickému bubnování je tu pak nejblíže dunění basového bubnu v kombinaci s vířením jakýchsi mikroperkusí s občasným úderem do opravdové činelu. Celá nahrávka zní velmi svěže a jaksi poťouchle vtipně, což stvrzuje například zakončení skladby Left Hand Shake, kde v závěru slyšíme pád rozeznívaného kovového zvonku na zem.

Skladba Decay zní jako dialog otevíraných a zavíraných kamen, drnčení pružin starého gauče a přehrabování se v přihrádce s pokličkami. Dokonalá surreálná kompozice plná libozvučného skřípotu.

Zvuk alba je příjemný, místy trochu příliš položený do vyšších středů – díky častému použití smyčce. Basové spektrum je trochu ochuzeno, za každý úder na kotel jsem byl vděčný. Příjemný je přirozený prostor nahrávky, zejména blízké snímání ve skladbě Decay. Velmi lahodně zní tiché pasáže, například drobný šustot a manipulace s předměty na konci Ellington Tradition.

 

Adam Golebiewski: Pool North

(https://adamgolebiewski.bandcamp.com/music)

 

 


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.