Experimentátorka Agnes Hvizdalek na své sólové desce konfrontuje své vokální umění se specifickým prostorem. Sedmačtyřicet minut dlouhá nahrávka vznikla uvnitř šedesát metrů vysokého komína ve staré továrně Casa das Caldeira v São Paulu, kde byla Agnes v loňském roce na rezidenčním pobytu.
Prostředí je to zvukově pozoruhodné, je poněkud šumné a zaznívají do něho i rozličné ruchy velkoměsta, včetně například enormního množství helikoptér. Prim však rozhodně hraje hlas Agnes Hvizdalek. Tato rakouská zpěvačka žijící od roku 2008 především v Norsku disponuje tolika vokálními výrazovými prostředky, že jsou srovnatelné s bohatě vybaveným syntezátorem. Vedle klasického pěveckého rozsahu používá též řadu hrdelních technik, širokospektrálně sípavých zvuků a rozšířených technik s mluvidly, všechno naprosto virtuozně a se smyslem pro výstavbu celku. Nahrávka ji ukazuje, jak se vždy některou z těchto technik snaží improvizačně komunikovat s aktuální zvukovou situací v okolí, jednotlivými témbry a průběhy se snaží v delších časových úsecích ohledávat své aktuální prostředí.
Zvláště takováto práce s hlasem je velmi osobní a grafika alba, využívající otisk jejího prstu, je vůči tomuto přístupu v podstatě kongeniální. Obojí má v sobě snadno pochopitelnou uměleckou jedinečnost, bohatou strukturu a abstrakci, i obecný vztah k lidskosti bez autocenzury. Jedinečné album.
Agnes Hvizdalek jsme mohli potkat již vícekrát také v Čechách. V roce 2010 zde několikrát koncertně i workshopově uvedla rakousko-norsko-české improvizační těleso ÖNCZkekvist Orchestra a v loňském roce zde hostovala s improvizačním projektem Krekso společně s Vojtěchem Procházkou, Petrem Vrbou a s Tomášem Procházkou, na jehož labelu Meteorismo vyšla debutová deska Strictly Acoustic a Agnes nechyběla ani letos na křtícím koncertě v žižkovském klubu Punctum. Uměleckou cestu této pozoruhodné dámy stojí zato sledovat.
Agnes Hvizdalek: Index
Nakama Records (https://www.nakamarecords.no)