Tohoto mistrného italského hráče na syntezátory lze potkat ve stylově opravdu různých sférách elektronické hudby. Přibližně před dekádou začalo jeho působení v proslulých Nine Inch Nails, k nimž se nedávno po pětileté pauze znovu vrátil. S Trentem Reznorem působil také v kapele How to Destroy Angels a vedle toho vede vlastní projekty, někdy pod názvem SONOIO a jindy pod vlastním jménem.
Cortini patří k těm hudebníkům, kteří se mohou honosit tím nejluxusnějším analogovým syntezátorovým parkem. V rámci své sólové tvůrčí linie Forse vytvořil již třetí album pomocí jedinečného modulárního syntezátoru Buchla Music Easel (ví se pouze o třinácti exemplářích na světě). Již fakt, že lze na těchto albech poslouchat rozličné zručné kreace na takovýto rolls royce mezi analogovými syntezátory, může přilákat mnoho zájemců z řad elektronických hudebníků, naprosto oprávněně.
Nahrávka Forse 3 přináší devět syntezátorových kreací v rámci disciplíny i relativně kratších stopáží (cca 5 – 13 minut). Po stránce harmonické se drží album poměrně při zdi, v hlavním plánu převládají drónové prodlevy či táhlejší ostináta s diatonickými postupy, občas se objeví rozklady několika i lehce mimotonálních souzvuků. V rámci celkového zvukového dění to ovšem není vůbec zásadní vada na kráse. Za hlavními notami totiž další patra oscilátorů jemně všechno mikrotonálně rozostřují, zhutňují a decentně polyrytmizují. Vše v úžasně šťavnatém zvuku, který od kosmických pípanců umí přejít až ke zvukům velmi organickým. Sledování všech těchto zvukových procesů navíc v kvalitním echu a dozvuku je na tomto albu tou cestou za dobrodružstvím. I etudově ostinátní půdorys skladeb díky tomuto jedinečnému zvuku snadno přestává být vnímán jako něco omezujícího, naopak možná pomáhá nástroji nesmírných možností udržet smysluplnou formu a sdělnost.
Ponořit se do skoro sedmdesáti minut produkce na Buchlův syntezátor je něco, čeho se skoro nejde nikdy definitivně nabažit. Posuďte sami.
Alessandro Cortini: Forse 3
Important Records (https://importantrecords.com)