- Inzerce -

Alvin Curran / Gordon Monahan: For Leoš’s Piano

Leoš Janáček a Brno. Není asi mnoho případů umělce s tak silnou vazbou na jedno místo a zároveň mezinárodně přitažlivého. Nechme stranou úvahy, jak velký podíl na obraze „brněnského Janáčka“ mají generace vykladačů a strážců odkazu. Dnešní obraz lva s bílou hřívou je prostě mixem světovosti a lokálpatriotismu. A Brno o odkaz svého skladatele umí pečovat nápaditě, když na to přijde. Festival Expozice nové hudby v roce 2013 pozval Gordona Monahana, aby na zahradě vily Tugendhat postavil instalaci využívající hudbu Janáčka a Henryho Cowella (jenž se s Janáčkem v Brně v roce 1926 setkal). Kanadský skladatel a tvůrce zvukových instalací postavil na tamní zahradě dva staré klavíry, které posloužily jako rezonátory, z nichž se linula hudba, překomponované skladby těchto dvou autorů. Část zdrojového materiálu, Monahanovy předělávky vybraných Janáčkových kusů tvoří polovinu nahrávky. Jsou stvořeny zcela digitálně a trochu připomínají kompozice Conlona Nancarrowa pro mechanické piano. Monahan extrahoval typické melodické obraty ze Sinfoniety, Glagolské mše a dalších skladeb  a přeskládal je do nové, hektické mozaiky. Janáčka tam slyšíme, ale jakoby bychom se na něj dívali přes rozbité zrcadlo. Samostatně by tyto verze působily příliš chladně a strojově, naštěstí mají na tomto albu protipól.

Alvin Curran ve svých částech postupuje jakoby opačnou cestou. Vzal svou vlastní hudbu (v jednom případě si vypůjčil starý muzikálový hit I Didn’t Know What Time It Was) a dal jí „janáčkovský zvuk“. Nahrál vše na starý Janáčkův klavír v brněnském Památníku Leoše Janáčka. Rozklížený zvuk starého nástroje vstupuje do hudby jako důležitý strukturální prvek společně s akustikou místa. Vedle zmíněné písně hraje Curran části ze svého cyklu Inner Cities, pak skladby Black and WhiteThe Works. Ve většině případů jde o kombinaci přesně notované hudby s improvizací, v níž se ruce klavíristovy musí přizpůsobovat stavu nástroje a jeho specifikám. Jako další vrstva je pak zapojena elektronická manipulace, během níž je rozladěný, chřestící a drnčící klavír dále kroucen, natahován na granulární skřipec a pokrýván digitálním prachem. Navzdory elektronickým manipulacím ale zůstává pocit, že slyšíme autentický, byť poněkud zombifikovaný Janáčkův klavír. Občas se ztrácí jeho původní charakter a posluchač jako by se, zmenšen, nacházel kdesi uvnitř mechaniky mezi chuchvalci prachu a naslouchal strunám chvějícím se ve vzduchu.

Všelijaké pocty dávným mistrům mohou být dost mizerně maskovaným příživnictvím. Jozef Cseres, hybná síla i vydavatel celého projektu má zásluhu na vzniku hudby, která jde originální cestou a s Janáčkem zachází sympaticky nesentimentálně.


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.