- Inzerce -

Alvin Lucier 1931–2021

Místnost osiřela, odešel muž, jenž v ní seděl.

Jen před pár dny jsem na této stránce informoval čtenáře o letošních devadesátinách Alvina Luciera a úctyhodných aktech, jimiž si je v Německu uctili. Přestože jsem věděl, že jedna z nejinvenčnějších osobností hudby 20. století je na tom zdravotně dosti špatně, nebyl jsem vůbec připravený na zprávu, jež se už na druhý den po zveřejnění mého článku rozletěla do světa. Alvin Lucier nás 1. prosince 2021 navždy opustil. Naštěstí nám zanechal rozsáhlé inspirativní dílo a zůstalo po něm i nemálo žáků a přívrženců, kteří jeho odkaz dál smysluplně rozvíjejí a zhodnocují.

Lucier, pocházející z newhampshireského města Nashua, kde získal základní vzdělání, studoval v 50. letech minulého století kompozici a hudební teorii na Yaleově (bakalářské studium) a Brandeisově (magisterské studium) univerzitě. Na studiích absolvoval též proslulé letní kurzy v Tanglewoodu u skladatelů Aarona Copelanda a Lukase Fosse a začátkem 60. let strávil dva roky v Římě, kde se seznámil s Frederickem Rzewskim. Během italského pobytu shlédl v Benátkách vystoupení Johna Cage s Davidem Tudorem a tanečním souborem Merce Cunninghama, které na začínajícího skladatele s neoklasicistickou orientací zapůsobilo jako terapie šokem. Její blahodárné účinky se projevily teprve po Lucierovém návratu z Evropy, když působil na Brandeisu jako šéf univerzitního sboru. Právě tam, na památním koncertu v květnu 1965, Cage a Lucier předvedli v premiéře svá legendární díla – první Rozart Mix, druhý Music for Solo Performer – milníky zvukového a intermediálního umění. Setkání s Cagem vděčil Lucier i za své angažmá na Wesleyanské univerzitě, kde setrval v profesorské pozici až do důchodu v roce 2011. Ještě předtím však stihl, spolu s Robertem Ashleyem, Davidem Behrmanem a Gordonem Mummou, založit seskupení Sonic Arts Union, další důležitý počin v dějinách experimentální hudby.

Lucierova nekompromisní estetika byla na jedné straně radikální, na druhé však dojemně jednoduchá a přímočará. A právě přirozená vyváženost mezi oběma polaritami, heuristickým experimentem a poetickou aurou každodennosti, ho spojuje s Cagem, z jehož vlivu se v podstatě nikdy nevymanil, ubránil se však nekritickému epigonství. Stejně jako Dr. Alvin Chicago, nezapomenutelná postava, kterou ztvárnil s neformálním šarmem v bizarní filmové trilogii George Manupelliho, byl i Lucier mírně excentrický, avšak nadmíru lidský; dalo by se říct, že ve snímku zastupoval sebe samého, vystupoval v něm stejně přirozeně, jako když performoval ve svých legendárních kusech Music for Solo Performer nebo I Am Sitting In a Room. Lucierovu bezprostřednost potvrdí každý, kdo měl tu čest se s ním alespoň jednou potkat. Zejména svědectví jeho žáků (Nicolase Collinse, Arnolda Dreyblatta, Rona Kuivily a mnohých dalších) jsou plná příhod a anekdot, v nichž se zračí respekt a obdiv k nesmírně lidskému a inspirativnímu pedagogovi.

A stejně lidská a bezprostřední byla jeho hudba – více než dvě stovky opusů, kompozic i instalací, v nichž invenčně překračoval žánry a využíval ty nejnečekanější nástroje, média a aktivity. Kdybychom ji měli stručně a výstižně charakterizovat z estetického hlediska, asi nejlépe by vyhovovala dvěma zásadám: respekt a úcta ke zvuku jako primárnímu kulturnímu médiu, a moment překvapení v tvůrčím i percepčním aktu. Alvin Lucier dokázal obnažováním imanencí, díky čemu jeho efemerní díla přetrvávají ve vědomí svého tvůrce i posluchačů, polidštit avantgardní bezohlednost a obohatit ji o přidanou hodnotu elementární lidskosti. Byl to jeden z nejohleduplnějších avantgardistů; upřímně a hluboce ctil a respektoval zvuky i jejich posluchače. Magie jeho umění tkví v originální zvukové estetice, jejíž vágní kategorie – chvění, vibrace, rezonance, echo, feedback apod. – sice budí dojem exaktnosti a odcizenosti, jsou to však stejně křehká, mámivá, záludná a neuchopitelná efeméra, jako je sám zvuk a naše úsilí jej uchopit.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.