AMEN TMA: Insect Phonetics Research
LOM (https://zvukolom.org)
Agilní slovenský label LOM vydal letos nahrávku dvojice Amen Tma, tvořenou tajemným acidmilkem a ještě tajemnějším ::.:
Za tímto jménem jsem nemohl udělat tečku, abych jeho přepis neznehodnotil.
Roztodivný a náročný materiál tvoří jedenáct originálních tracků, které na celkový počet dvaceti doplňuje i devět remixů. Nahrávka tak představuje pro posluchače jasnou výzvu. Pokud se ovšem ve světě zvuků Amen Tma najdete, budete rádi, že v něm můžete setrvat o něco déle.
Insect Phonetics Research má příhodný název. Za těkavou hudbou plnou špinavých elektronických drobtů není těžké představit si nějaké “hmyzí” kvality. Výraz research je také patřičný, pro mnohé pípání a bzučení útrob neznámých přístrojů a také v souvislosti s legendou, která praví, že album dvojice připravovala tři roky. Evidentně tedy výsledek jistého výzkumu a nikoliv výtrysk momentální energie. Ještě příhodnější slovo se objevuje v názvu druhé skladby The Shapeshifting Trickster Mantis. Shapeshifting, pro kterouž aktivitu marně hledám podobně stručný a výstižný výraz v češtině je výstižným popisem hudby na albu. Neposedná, neklidná, ale nikoliv prvoplánově nervní hudba se mění každým okamžikem. Drobné groovy se rozplývají, rozsýpají, přeměňují ve stručné melodické motivy a opět zpátky do mlaskavého elektronického ťupání, tu a tam dokonce ústící do jakoby konvenčnějších miniatur s beatem, basem a “melodií”. Ve většině skladeb ovšem sledujeme v přímém přenosu jakýsi rozkladný proces, při kterém se stavba staví i boří zároveň. Hudba má nicméně jistý specifický řád, puls a specifický drive. Nenudí a spěje stále kamsi kupředu.
Zajímavý klinický charakter alba bohužel se láme se skladbou As The Nyght Falls, s nahrávkou hlasu v úvodu. Měl jsem neodbytný pocit, že v této hmyzí říši nemají lidé co dělat. Celá skladba je pak mnohem výrazněji, než kterákoliv z předchozích, založena na harmoniích, řeklo by se – v rámci estetiky alba – popovější. V podobném duchu pokračuje i další skladba s jistým kořením elektronického lo-fi blackmetalu. Další skladba s názvem Plage live, naznačuje záznam živého vystoupení. Svým zvukem a charakterem se blíží k druhé části alba.
Album Insect Phonetics Research tedy tvoří vlastně tři celky. První těkavá a neuchopitelná, stále se měnící hudba končí osmou skladbou The Moulting. Následují tři skladby v jednodušším, ale zato temnějším duchu. Třetí částí jsou pak samozřejmě remixy, které materiál do jisté míry zjednodušují, zpřehledňují, ve většině případů mu dodávají rovný beat, žádnou nekomplikovanou taneční verzi však nepřinášejí.
Zvukově je album pečlivě provedeno, vyčištěné, ne však čisté – většina zvuku Amen Tma se opírá o různé ušlechtilé lo-fi zvuky, bitcrushing odřezává spoustu vrchních frekvencí, takže album může znít místy poněkud temně. Zvukový svět se poněkud změní v remixové části, kde se objeví zřejmě i zvuky či beaty, které neprošly lo-fi mlýnkem dua Amen Tma. Zvukový svět i koncept, vyhýbající se trendy zvukům či postupům je velice poutavý. Jemná práce s digitálním lo-fi zcela jistě stojí za poslech. Remixový materiál je také jako bonus zajímavý. Album však možná poněkud trpí snahou ukázat všechno. Pokud by album končilo osmou skladbou, bylo by nečekanou zvukovou ranou na solar. Krácení anebo snad rozdělení celého materiálu na dvě poloviny by projektu jistě prospělo.
Novou akvizici labelu LOM si můžete stáhnout na jejich Bandcampu (také ve formátu 88,2kHz/24 bit FLAC), nebo si zakoupit decentní černou kazetu s obalem Ľuboše Audy.