- Inzerce -

ANBB: Ret Marut Handshake, ANBB: Mimikry

Raster-Noton (www.raster-noton.net)

Jak praví klišé, Blixa Bargeld a Alva Noto jako by si byli navzájem předurčeni osudem. Alva Noto (vlastním jménem Carsten Nicolai) proslul přísně precizní prácí s elektronickou zvukovou matérií a výsledky svých sonických bádání už léta vydává v kultovních laboratořích německého labelu Raster-Noton. Spíše než cokoliv jiného připomíná jeho hudba na nejvyšší možnou míru odosobněné pípání, škrtání a pomalé vibrování zvukových protonů a elektronů – je snadné propadnout představě Alva Nota jako ledově chladného solitéra, který od mikroskopu / laptopu zvedá oči jenom s velikou nechutí.

Na druhé straně hřiště si pak stačí představit Blixu Bargelda, frontmana a zpěváka kultovních industriálních průkopníků Einstürzende Neubauten, kteří letos oslavují třicáté výročí založení. Bargeld se většinu své kariéry obklopoval množstvím spolupracovníků a na rozdíl od Carstena Nicolaie vyznává hluk spíše v jeho animálnější podobě – divočejší, ne tak precizní, dává větší průchod improvizaci.

Dlouholetí přátelé se před třemi roky dali dohromady i hudebně a jako ANBB začali koncertovat – v létě tohoto roku pak na zmíněné značce Raster-Noton vydali EP Ret Marut Handshake, které o několik měsíců později následovalo dlouhohrající album Mimikry. Obě nahrávky (EP funguje spíše jako ukázka možností dvojice, některé skladby se v delších verzích objevují i na albu Mimikry) jsou postavené na vzájemné spolupráci Bargeldova hlasu a chladné elektroniky Carstena Nicolaie. Přesto si ale oba hudebníci navzájem pomáhají prolomit svoje limity a  album se tak poměrně snadno vyvléká z kategorie „kratochvilná odbočka dvou stárnoucích avantgardistů“.

Dominuje Bargeldův hlas – ten organicky osciluje mezi němčinou a  angličtinou, nelidským vřískáním i poměrně ironickým odříkáváním dadaistických hříček. Bargeldův projev táhne celou podstatu alba kupředu a Alva Noto prakticky jenom sekunduje – o to vzácnější jsou ale momenty, kdy nechá naplno rozeznít svůj laptop v sonických explozích a  přebije Bargeldův zpěv.

Pokud album vzniklo především proto, že se oba hudebníci nechtěli nechat uzavřít v hranicích, které si svojí hudbou sami vytyčili v minulých letech, můžeme bez rozpaků říct, že se záměr vydařil. Výsledkem je nejenom nová energie a inspirace v myšlenkách obou umělců, ale především jedno z nejpodařenějších alb roku.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.