Andreas Willers / Meinrad Kneer / Christian Marien: Nulli Secundus
Creative Sources Recordings (https://www.creativesourcesrec.com)
Co se přihodí, když se dají dohromady tři tak různorodí hudebníci, jako jsou kytarista Andreas Willers, jehož emotivní hru můžeme obdivovat na ne méně nežli pětatřiceti albech od FMP po Between the Lines, nápaditý kontrabasista Meinrad Kneer, spjatý především s vlastními Evil Rabbit records, a bubeník a perkusista Christian Marien, schraumovsky dekonstruktivní, tedy tři Berlíňané, jeden z nich (Kneer) ovšem pouze volbou, protože pochází z Amsterodamu? Nulli Secundus, to se přihodí: album, na kterém jako by vynulovali dosavadní zkušenosti a zvolili zvukové brouzdání přesně ve stylu labelu, který je k sobě tentokrát přivinul – španělských Creative Sources recordings.
Hned od počátku nás zajme (i zaujme) trialog plný rumplujícího holedbání a hoblování, kdy se nad norujícími bicími osahávají a vzájemně probíjejí kytara s basou v na(d)pětí nejumanutějšího kalibru, podminovávají terén, ve kterém se zahnízdí, aby vyvolali řetězovou detonaci, a všichni společně připomínají horolezeckou výpravu, při níž jeden jistí druhého. Nicméně po maximu přichází minimum, hlukové žejbrování, rokotání a blyskotání přechází do sychravého ztracena, povlovně přesýpaného trmácení, oťukávané posunčiny a rozporovaného laborování.
Těch osm zastavení se ani tak neliší očividně totožným přístupem, jako odlišnou výslednicí, protože bumbácivé rozjívení (pro)následuje odstředivá rozedma, rozparáděnost candrbálu žabí pokuňkávání (Froschball), valchování jízdy přes drny, výmoly a kořeny hrací strojkovost, ovšem s náloží bicích, zato s více než desetiminutovou výdrží (Fellatmung), troufalou vervu propírání zvukové slitiny. Nejbližší k nule? Pravý opak evakuace zvukových dispozic: přehršle zapeklitých nástřelů, kvitující mnoho jejich zvukomalebných šancí. A to vše přímo s „kriminální energií“.