- Inzerce -

Andrew Coltrane: Eichstatt

Andrew Coltrane: Eichstatt

Ascarid records (www.ascarid.cz)

 

Tato čerstvá kazeta má v katalogu pražského labelu Ascarid v řadě ohledů výjimečné postavení. Detroitský neúnavný hlukový tvůrce Andrew Coltrane je v něm prvním zahraničním umělcem a materiál pojmenovaný Eichstatt rozšiřuje lehce nejen dosavadní estetiku vydavatelství, ale vybočuje i ze současného standardu Coltranovy produkce.

Můžeme zde podstatně déle pozorovat, co znamená pojem ticho v kontextu magnetofonové pásky či kazetového diktafonu, a z této šumící nicoty poněkud zlověstného charakteru začnou teprve postupně vystupovat různé zvukové přízraky. Zpočátku je to pohupující se syntetický zvuk, vystřídá ho poněkud industriální posouvání kovových objektů po podkladu zřejmě z téhož materiálu a pokračuje se směrem k potměšilým abstraktním hlukům, které občas v různých vlnách houstnou do neokázalých erupcí. Na konci první strany vyvolá kazeta také dojem, že její “oficiální” obsah skončil již o chvilku dříve, a překvapivě započaté plné vstupy Coltranovy elektroniky připomenou dobu přemazávání kazet, kdy zvláště ke konci strany zůstávaly úryvky předešlých obsahů.

Teprve na druhé straně kazety se připomene v plné síle také ono bizarní duchovno, jež nám evokuje symbolika již na poněkud pekelně červenočerném obalu. Z nedokonale naladěné frekvence AM rádia s proslovem jakéhosi fanatického kazatele se ale po nějaké době opět přesuneme do čistě hédonického prožívání hluků a skřípotů silnějších i splývajících se šumem pásky, objeví se ale také meditativní i živější úhozy do nějakých basových strun. Skončíme znovu u obdobně cyklických syntetických vln, s jakými jsme se setkali již v úvodu. Kruh se tak po “zapomenuté” vteřině nějakého rádiového hitu uzavírá a vybízí ihned k opakovanému poslechu tohoto obdivuhodně působivého celku, v němž nás baví rozkrývat detaily skryté pod nánosy jakéhosi zvukového prachu. Významů v pásce i bleskových postřehů a myšlenkových hnutí v posluchači samotném se tak zkonfrontuje více než dost, tahle čtyřicetiminutová kazeta totiž nabízí opravdu silný zážitek.

 


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!