- Inzerce -

Andrew Pekler ozvučil mapu

Zvuky zmizelých ostrovů jsou chytlavým dílkem nijak nevybočujícím z myšlenkového mainstreamu současné „experimentální“ elektroniky.

S berlínským producentem Andrewem Peklerem (narozeným v SSSR a dlouho žijícím v Kalifornii) se posluchač neomylně vydává do hájemství konceptuální / programní tvorby. Pekler si oblíbil easy listening a žánry, které jde shrnout hráběmi pojmu exotica, a neváhá k nepřebernému bohatství hudby snadné a daleké přičinit původní dílka. To nejnovější je historicko-objevitelské.

Stávalo se v éře zámořských objevů a koloniální expanze, že jednou objevené ostrovy nebylo podruhé možno nalézt – mohla za to chyba v zápisu souřadnic, nejistota stran přesného určování zeměpisné délky, skutečnost, že zdánlivě čerstvě objevený ostrov si jeho objevitel spletl s ostrovem již známým, i jiné omyly. A právě těmito místy, která byla-nebyla, se Pekler na svém novém albu Sounds from Phantom Islands zaobírá.

Elpíčko, jež vyšlo začátkem listopadu na značce Jana Jelineka, je ale jen částí projektu, který Pekler fantomovým ostrovům věnuje. V první řadě jde o online mapu, po níž si můžete brousit kurzorem a u každého ostrova se dozvědět, odkdy dokdy pro západní svět existoval, a vyslechnout si jeho samozřejmě imaginární zvuky.

Ztracené ostrovy jsou – podobně jako jiná zapomenutá místa a další lokality imaginární geografie – v módě. Vzpomeňme na aktuální alba Rashada Beckera, knihy nejrůznějších „sběratelů měst“ či Middletonův Atlas zemí, které neexistují.

V módě jsou i terénní nahrávky, které obyvatelé měst uloví na svých toulkách do pokud možno panenské přírody, a v módě jsou i modulární syntetizéry, z nichž lze vykroutit nejednu zvukově-krajinnou imitaci. I hudba zvaná experimentální má své střední proudy a tohle album je jeho dokonalým představitelem – retro modulární syntézy se vrací do méně dávné minulosti jablíčkově digitální elektroniky a boomu příručních rekordérů a všechno to strašně chce vonět dálkami.

Andrew Pekler – milovník hudebních žánrů, v nichž se křísí exotika, jež nikdy nebyla – se snad neurazí, označím-li jeho nahrávku za kýč, tedy dílo snažící se budovat libé pocity na základech, jež samo nevyhloubilo. Nerad bych autorovi křivdil, ale obávám se, že tuhle svou výtku musím vztáhnout i na jeho zaklínání Claudem Lévi-Straussem a postkolonialistickým prozřením; z obou se dávno stala plytká „meziřeční“ floskule, čímž míním to, že jsou nezměrně častěji vyslovována, než zpytována a chápána.

Easy listening a exotica se mají poslouchat pro to, čím chtějí být, proč jim tedy podsouvat cokoliv jiného. Jiný verdikt, než že „chytlavé to je“, zde tedy asi nemá význam. A šťastnou plavbu, třeba na palubě čtyřiadevadesátého, silvestrovského Kardiostimulátoru.

Andrew Pekler: Sounds from Phantom Islands
Faitiche (https://faitiche.de)


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.