- Inzerce -

Andrew Pekler ozvučil mapu

Zvuky zmizelých ostrovů jsou chytlavým dílkem nijak nevybočujícím z myšlenkového mainstreamu současné „experimentální“ elektroniky.

S berlínským producentem Andrewem Peklerem (narozeným v SSSR a dlouho žijícím v Kalifornii) se posluchač neomylně vydává do hájemství konceptuální / programní tvorby. Pekler si oblíbil easy listening a žánry, které jde shrnout hráběmi pojmu exotica, a neváhá k nepřebernému bohatství hudby snadné a daleké přičinit původní dílka. To nejnovější je historicko-objevitelské.

Stávalo se v éře zámořských objevů a koloniální expanze, že jednou objevené ostrovy nebylo podruhé možno nalézt – mohla za to chyba v zápisu souřadnic, nejistota stran přesného určování zeměpisné délky, skutečnost, že zdánlivě čerstvě objevený ostrov si jeho objevitel spletl s ostrovem již známým, i jiné omyly. A právě těmito místy, která byla-nebyla, se Pekler na svém novém albu Sounds from Phantom Islands zaobírá.

Elpíčko, jež vyšlo začátkem listopadu na značce Jana Jelineka, je ale jen částí projektu, který Pekler fantomovým ostrovům věnuje. V první řadě jde o online mapu, po níž si můžete brousit kurzorem a u každého ostrova se dozvědět, odkdy dokdy pro západní svět existoval, a vyslechnout si jeho samozřejmě imaginární zvuky.

Ztracené ostrovy jsou – podobně jako jiná zapomenutá místa a další lokality imaginární geografie – v módě. Vzpomeňme na aktuální alba Rashada Beckera, knihy nejrůznějších „sběratelů měst“ či Middletonův Atlas zemí, které neexistují.

V módě jsou i terénní nahrávky, které obyvatelé měst uloví na svých toulkách do pokud možno panenské přírody, a v módě jsou i modulární syntetizéry, z nichž lze vykroutit nejednu zvukově-krajinnou imitaci. I hudba zvaná experimentální má své střední proudy a tohle album je jeho dokonalým představitelem – retro modulární syntézy se vrací do méně dávné minulosti jablíčkově digitální elektroniky a boomu příručních rekordérů a všechno to strašně chce vonět dálkami.

Andrew Pekler – milovník hudebních žánrů, v nichž se křísí exotika, jež nikdy nebyla – se snad neurazí, označím-li jeho nahrávku za kýč, tedy dílo snažící se budovat libé pocity na základech, jež samo nevyhloubilo. Nerad bych autorovi křivdil, ale obávám se, že tuhle svou výtku musím vztáhnout i na jeho zaklínání Claudem Lévi-Straussem a postkolonialistickým prozřením; z obou se dávno stala plytká „meziřeční“ floskule, čímž míním to, že jsou nezměrně častěji vyslovována, než zpytována a chápána.

Easy listening a exotica se mají poslouchat pro to, čím chtějí být, proč jim tedy podsouvat cokoliv jiného. Jiný verdikt, než že „chytlavé to je“, zde tedy asi nemá význam. A šťastnou plavbu, třeba na palubě čtyřiadevadesátého, silvestrovského Kardiostimulátoru.

Andrew Pekler: Sounds from Phantom Islands
Faitiche (https://faitiche.de)


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.