- Inzerce -

Antoine Beuger: s’approcher s’éloigner s’absenter

Antoine Beuger: s’approcher s’éloigner s’absenter

Erstwhile (www.erstwhilerecords.com)

 

Když Martin Smolka kdysi psal profil Antoine Beugera (HV 2/2002), odepsal mu tento původem holandský, dnes v Německu žijící skladatel stran své pracovní metody následující.

„Myslím, že komponování znamená trojí vynalézání:

1) vynajít činnost pro hráče

2) vynajít činnost pro posluchače

3) vynajít činnost pro sebe, skladatele

Tyto činnosti by měly samy o sobě uspokojovat toho, kdo je provozuje.“

Beuger je zakládajícím členem mezinárodní skladatelsko-interpretační skupiny Wandelweiser, jejíž členové různými způsoby zkoumají možnosti redukce zvuků až k úplnému tichu. Ve snaze vytvářet kombinace zvuků s pauzami, které budou působit přirozeně a zároveň překvapivě, zkouší Antoine Beuger různé strategie včetně slovních partitur. Kompozice / návod s’approcher s’éloigner s’absenter je tvořena třiceti stranami, na každé straně tři řádky (každý pro jednoho hráče), v každém řádku tři „akce“. Políčko pro akci může být prázdné (to značí ticho), nebo obsahovat jedno z písmen – S (same), D (different). Ta říkají, že hráč má hrát zvuk stejný, či odlišný od toho, co slyšel nebo hrál před tím. Zvuky samotné jsou na libovůli interpretů. Jednotlivé stránky se liší poměrem zaplněných a prázdných políček, tedy hustotou zvukového dění. Tato nahrávka je záznamem zahajovacího koncertu festivalu AMPLIFY, který proběhl minulý rok v newyorském klubu The Stone, a kde podle Beugerova návodu postupovali kontrabasista Dominic Lash, kytarista Barry Chabala a Ben Owen, jenž přispíval přednatočenými zvuky.

I v těch nejzahuštěnějších pasážích tu máme co do činění s radikálním minimalismem, kde jedno brnknutí na strunu kytary či dlouze tažený tón kontrabasu váží více než Mahlerova symfonie. V prázdnějších místech pak nervózně poskakujeme na židli, kdy už něco zazní. Přibližně kolem poloviny se akce hráčů začínají zahušťovat a zároveň získávají na intenzitě, po několika minutách ovšem začnou mezery znovu narůstat.

Na poslechu této nahrávky je úžasné, jak se nelze vyhnout jejímu propojování s prostředím, kde se nacházíte (a autor s tímto faktorem počítá). Owen kromě těžko identifikovatelných ťukání a hučení pustí někdy do hry krátký závan zvuků z ulice či lidský hlas oba jeho spoluhráči kromě tradičních zvukových barev používají tichá škrábání a klepání. Během těch padesáti minut jsem opakovaně zjišťoval, zda nějaký zvuk vychází z přehrávače, odněkud z bytu nebo snad z ulice. Při každém puštění tak díky tomu dostáváte originální kompozici. Můžete k ní přistupovat soustředěně a odpočítávat vteřiny mezi basovým dvojzvukem a tajemným bzučením, můžete se ale také věnovat něčemu jinému a nahrávku nechat působit v prostoru jako zvukovou instalaci. Každopádně činnost pro posluchače je tu poskytnuta velice uspokojivá. 


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!