- Inzerce -

Arrigo Cappelletti Quintet: Hot Music

Arrigo Cappelletti Quintet: Hot Music

Leo Records (www.leorecords.com)

 

Pianista a skladatel Arrigo Cappelletti má v Itálii dlocela záviděníhodné postavení: Hot Music je od roku 1982 jeho pětadvacáté album a po dosavadních MetamorhosisMysterius (obě z roku 2011) už třetí na Leo Records. Pakliže se však někdo nechá pomýlit žhavostí názvu, bude zklamán. Ne že by vstup neměl určitou, byť odměřenou ráznost; hned však převládne tradičnější jazzová melodičnost, křtěná snad někde zpovzdálí Waynem Shorterem nebo Carlou Bley, pokud ovšem jeden italský kritik zmínil Paula Bleye, připadá mi to přitažené za vlasy. V dosti jednoduchých, hodně poslechových skladbách vedoucího pořádají ostatní členové kvintetu své sólovanky a všechno je, jak má být, s respektem k předloze, všichni dávají, co jim uloženo jest, ba ještě něco navíc, klavírista vše propojuje a podmiňuje, návaznost nástrojů je poklidně soustředěná, a třebaže jde o následnicky prolínavé prostřídávání, nemůžeme nikoho nařknout ze stereotypu.

Italská dvojice s trubkou (Sergio Orlandi) a tenor saxofonem či sopránkou (Giulio Martino) nemá v dialogizování nejmenší rozmíšky, jejich vlastníci si vzájemně vyhovují, zprostředkují nám, co nástroje nabízejí, neznásilňují je ani sebe, a tak vše plynule plyne jaksi pod sordínou, jen občas slyšíme drobné odpoutávačky (Breaks 1, ale už nikoliv Breaks 2), jinak se drží na uzdě v poklidném soustředění, snad aby vyhověli předložené usměrněnosti. Nicméně celkově uvážlivou polohu alba poněkud rozdychťuje norská rytmika: rozeběžně a neledabyle okolkující kontrabas (Adrian Myhr) a znepravidelňující a zrozmanitelňující  bicí (Tore Sandbakken), protýkající chlácholivé klavírní pasáže a bystře asistující dechům. A tak v nepříliš otevřeném vějíři nálad vévodí neprotisrstná lahodnost, potichlost, ze které se vynořuje jemně preludující klavír, vedoucí nás do sametově hladivé melodie, přímočaré zaokrouhlenosti bez rébusů, nikdo se tu troufale nepokouší o pokušitelství. Všechno tak povzbuzujícně odsejpá i v pasážích, v nichž občas zaslechnu prefabrikáty, a nezmění to ani ošidný název závěrečné skladby Waves, protože v něm neslyším žádné vlnobití přes špetku neutíkavé těkavosti, je to spíše pokojně repetitizující živobytí. Čímž se pootevřený vějíř nálad  uzavírá, nikdo z bravurně odvedené předurčenosti příliš nevybočil.

Věřím, že to nadšeně uvítají všichni ti, kdo nechtějí trpět překvapeními, nýbrž dávají přednost zaběhanosti. A vy ostatní? Vyzvali jste někoho na taneční parket, abyste se uvolnili při ploužáku?


Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.