- Inzerce -

Ayelet Lerman – Wade Matthews – Carmel Raz: Growing Carrots in a Concrete Floor

Ayelet Lerman – Wade Matthews – Carmel Raz: Growing Carrots in a Concrete Floor

Aural Terrains (https://www.auralterrains.com)

 

Řecký label Aural Terrains (vedený skladatelem Thanem Chrysakisem) nás pravidelně zásobuje novými tituly z oblasti experimentální hudby pohybující se většinou někde uprostřed mezi světem akustiky a elektroniky, mezi improvizací a kompozicí. Vždy přitom bývá skoupý na textové informace o hudbě samotné, aby neovlivňoval naši imaginaci, na jeho webových stránkách najdeme většinou jen profily o autorech.

V případě čerstvého CD Growing Carrots in a Concrete Floor se také z obalu dozvíme, že se jedná o záznam improvizovaného koncertu ze série Wire Tapping, kterou v Jeruzalémě pořádá izraelská violistka Ayelet Lerman. S ní si zde zahrála také americko-izraelská houslistka Carmel Raz a elektronický experimentátor amerického původu, Wade Matthews. Toto trio vyzkoušelo během více než třičtvrtěhodinového setu (na albu rozděleném na šest plynule propojených pouze číslovaných tracků) poměrně širokou paletu výrazových prostředků, od mikrošelestů přes plošnější textury šumů a mikrointervalově kolísajících tónů od všech tří hráčů, až po valivě energický proud plný nečekaných expresivních šlehů vycizelované digitální elektroniky i smyků a úderů obou smyčců po snad všech možných částech strunných nástrojů.

Trio si zřejmě nekladlo za cíl zkoumat nějaké hraniční či nové možnosti improvizované hudby, sledování jeho vzájemné komunikace a souhry nám to však plně vynahradí. Tento koncert se totiž skutečně vydařil, a to nejen po stránce opravdu citlivé práce na společném a dokonale soudržném projevu, ale i po stránce jeho záznamu a následného perfektního zvukového zpracování. S naprostou jistotu se tu v jednom akustickém prostoru pojí třeba flažolety s přednatočenými šepoty či podladěnými diktafony, perkusivní hra u kobylek třeba s granulační syntézou dekonstruovanými terénními nahrávkami všemožného původu. Akusmatické polohy jsou přitom v rovnováze také s jakoby mimoděk klasicizujícími. Výjimečně aristokratický zážitek za nearistokratickým názvem.





Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!