- Inzerce -

Bambusové tóny a změněné stavy vědomí

Blíží se International Shakuhachi Festival Prague

Bambusová flétna šakuhači je to nástroj pevně spjatý s japonskou hudbou klasickou, lidovou i duchovní, ale její popularita se přenesla i daleko za hranice ostrovního císařství. Na tom, že se šakuhači dostala i do českých zemí, má hlavní zásluhu skladatel a muzikolog Vlastislav Matoušek. Ten také v roce 2006 založil pražský mezinárodní festival šakuhači coby platformu pro setkávání skladatelů, interpretů i posluchačů. Od prvního do pátého června letošního roku se uskuteční již čtrnáctý ročník tohoto festivalu. Spoluzakladatelem a současným uměleckým ředitelem je Marek Kimei Matvija, stejně jako Matoušek také hráč na šakuhači. Na festivalu, jehož oficiální název zní International Shakuhachi Festival Prague a který proběhne na začátku června, uslyšíte japonskou bambusovou flétnu v tradičním repertoáru, ale také jako součást kompozic zcela nových, v některých případech i zcela premiérových. Světovou premiéru bude mít kompozice Jana Jonáše Starého. Jedním z japonských skladatelů, kteří jsou zařazeni na program, je Toshio Hosokawa, jehož hudbu bude hrát orchestr Berg.

Zde tradiční formy…

…a zde jedna z nových Hosokawových kompozic, v níž se potkává flétna japonská s evropskou.

Dalším představitelem soudobé japonské hudby na letošním festivalu šakuhači bude skladatel Dai Fujikura. Od něj zazní mimo jiné v evropské premiéře kompozice hned pro pět hráčů na tuto flétnu.

Jedním z předních propagátorů nástroje a zároveň host blížícího se pražského festivalu je americký sólista a skladatel John Kaizan Neptune. Již od sedmdesátých let spojuje charakteristický zvuk této flétny spojuje s jazzem či elektronikou.

V rámci festivalu proběhne také mezinárodní sympozium Music & Altered States of Consciousness s příspěvky věnovanými dějinám psychedelické hudby, indickým mantrám v socialistickém Československu či léčivému bubnování.

Celý program najdete zde.


Marian Palla: Na hudbě není důležité, co zazní a jestli vůbec

Když jsem se měl učit, tak jsem hrál, a když jsem se dostal na konzervatoř, tak jsem zase maloval. Teď mě napadá, co budu dělat, až tu nebudu, uvažuje moravský umělec.

Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.