- Inzerce -

Bambusové tóny a změněné stavy vědomí

Blíží se International Shakuhachi Festival Prague

Bambusová flétna šakuhači je to nástroj pevně spjatý s japonskou hudbou klasickou, lidovou i duchovní, ale její popularita se přenesla i daleko za hranice ostrovního císařství. Na tom, že se šakuhači dostala i do českých zemí, má hlavní zásluhu skladatel a muzikolog Vlastislav Matoušek. Ten také v roce 2006 založil pražský mezinárodní festival šakuhači coby platformu pro setkávání skladatelů, interpretů i posluchačů. Od prvního do pátého června letošního roku se uskuteční již čtrnáctý ročník tohoto festivalu. Spoluzakladatelem a současným uměleckým ředitelem je Marek Kimei Matvija, stejně jako Matoušek také hráč na šakuhači. Na festivalu, jehož oficiální název zní International Shakuhachi Festival Prague a který proběhne na začátku června, uslyšíte japonskou bambusovou flétnu v tradičním repertoáru, ale také jako součást kompozic zcela nových, v některých případech i zcela premiérových. Světovou premiéru bude mít kompozice Jana Jonáše Starého. Jedním z japonských skladatelů, kteří jsou zařazeni na program, je Toshio Hosokawa, jehož hudbu bude hrát orchestr Berg.

Zde tradiční formy…

…a zde jedna z nových Hosokawových kompozic, v níž se potkává flétna japonská s evropskou.

Dalším představitelem soudobé japonské hudby na letošním festivalu šakuhači bude skladatel Dai Fujikura. Od něj zazní mimo jiné v evropské premiéře kompozice hned pro pět hráčů na tuto flétnu.

Jedním z předních propagátorů nástroje a zároveň host blížícího se pražského festivalu je americký sólista a skladatel John Kaizan Neptune. Již od sedmdesátých let spojuje charakteristický zvuk této flétny spojuje s jazzem či elektronikou.

V rámci festivalu proběhne také mezinárodní sympozium Music & Altered States of Consciousness s příspěvky věnovanými dějinám psychedelické hudby, indickým mantrám v socialistickém Československu či léčivému bubnování.

Celý program najdete zde.


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.