- Inzerce -

BATTLE OF IDEAS 2012 Who needs classical when we’ve got dubstep, grime and hopping house??

„Kdo je lepší? Mozart nebo Madonna? Dvořák nebo Dizzee Rascal? Beethoven nebo Beatles? Praha je domovem nejen světoznámé klubové scény, ale také místem s velkou tradicí vážné hudby, kde sídlí více orchestrů, než by mohlo na první pohled zdát. Vypadá to tedy, že obě tyto tváře hudby dobře fungují bok po boku. Pod povrchem jsou však jasné rozdíly, kdy clubbeři by například mohli příznivce vážné hudby považovat za nóbl, elitářské a „staré“, zatímco spousta vyznavačů vážné hudby nikdy neslyšela o dubu. Pokud věříme, že není žánru, který by byl lepší než ty ostatní, potom zřejmě na tomto dělení nezáleží. To je na každém z nás. Ale můžeme opravdu porozumět hudbě, dokud se nepokusíme posoudit její kvalitu? 

Teorie estetiky vždy prosazovaly určitou formu umění. Existencialisté považovali divadlo za to nejlepší, pro Aristotela to byla tragédie, pro Platóna zase byla hudba (tedy alespoň ta dobrá) něčím, co dokáže uvést duši do harmonie. Mohli bychom tedy říci, že pokud rozumíme tomu, co je mimořádné na konkrétní formě umění, musíme být otevřeni možnosti, že jeden styl je lepší, než ten druhý. Může tedy vážná hudba být lepší než ta moderní? Nebo je to opačně? A jaké atributy by o tomto rozhodovaly? Vysoká popularita vážné hudby ve městech jako je Vídeň, Berlín nebo Praha nám napovídá, nakolik se tato tradice udržuje. Ale přecejenom mnozí z těch, kteří na tyto koncerty zavítají, jsou turisté, přilákáni muži oblečenými za Mozarty. Opravdu rozumíme tomu, čemu se v dnešní době říká “vážná hudba”? Mohlo by být těžké vymezovat ji mezi Bachem, Schoenbergem a Johnem Cagem. Je poválečná vážná hudba stejná jako ta předválečná? Přechovává se stále stejná tradice?

A co novodobá tvrzení, že člověk nemusí umět číst noty, aby mohl být hudebníkem? Že by mohlo být stejně jednoduché a zároveň i stejně těžké být rockovou hvězdou nebo koncertním pianistou? Vyžadují obě činnosti obdobné množství práce, tréninku a disciplíny? A je toto vůbec důležité? Je pop jen hraním si, zatímco vážná hudba vyžaduje oddanost? Čím by byli pop, rock a rap bez vokálů? Je pop pomíjivý a vážná hudba.. vážná? Představuje relativně dlouhá tradice vážné hudby kvantitativní nebo kvalitativní rozdíl? Může také být, že moderní hudba s námi ještě jednoduše není dostatečně dlouho na to, aby měla vybudovanou stejnou tradici a stejné kritické uznání, ale že se tak časem stane? Může se vážná hudba pyšnit tím, že je zkrátka nejlepší?“

Tolik otázek… toužíte-li najít odpovědi, navštivte 9. října klub Cross a buďte přítomni diskuzi v rámci cyklu Battle Of Ideas. U kulatého stolu si to od 19:00 vyříkají skladatel Varhan Orchestrovič Bauer, undergroundový filozof a kulturní aktivista Jan Němec (a.k.a RaveBoy), hudební publicista Karel Veselý a za Institute Of ideas jeho spoluzakladatel, místopředseda a publicista Dolan Cummings, klarinetista a člen Royal Philharmonic Society Tom Hutchinson, debatu řídí Alan Miller. Po skončení diskuse následuje hudební program.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.