Baudouin de Jaer se na stránkách HIS Voice objevil již před dvěma lety coby houslista, který nahrál skladby outsiderského umělce Adolfa Wölfliho. Na dvojdiskovém albu se nyní představuje v roli skladatele. Za dvěma podivnými slovy v názvu se skrývají dva typy korejských citer, které tu hrají prim – přesněji řečeno, po většinu času jsou jedinými nástroji. Belgičan de Jaer si osedlal nástroje spojené s tradičními žánry korejské lidové i umělecké hudby a pokusil se propojit jejich původní hudební slovník se svým vlastním výrazem. Východiskem pro něj je žánr sanjo – což je druh instrumentální hudby rozvíjený v Koreji od 19. století. Typický je pro něj poloimprovizační styl a postupné zrychlování v rámci skladby. Pro posluchače nezasvěceného do tajů korejské hudby bude těžké říci, kde začíná de Jaerova „západní“ identita a kde se drží korejských stylových mantinelů, protože korejská tradiční hudba obsahuje dost prvků, které nám znějí nezvykle a které můžou připomínat třeba dekonstrukci kytary známou od Dereka Baileyho. Dva disky jsou rozdrobeny do řady krátkých skladeb a fragmentárnost charakterizuje i hudbu samotnou. Krátké fráze, které se jen zřídka opakují, nás posouvají stále dál v rozeklaných liniích. V jejich rámci se výraz mění od jemného hlazení strun po jejich trhání nebo rozeznívání dřevěnou paličkou, glisanda krátká i dlouhá, rozložené akordy. Citery se mohou měnit v bicí nástroje či v nápodobu přírodních zvuků – větru, vody, šumění stromů. V některých místech melodie potvrzují zažité představy o asijském charakteru (pracují s pentatonikou), jinde znějí evropsky a chromaticky, ještě jinde díky klouzavé intonaci jako by napodobovaly lidskou řeč.. Je slyšet, že interpretky jsou skutečnými virtuózkami, jež jako by občas měly více než jen pět prstů na každé ruce. Navzdory zvukové jednobarevnosti je tato hudba velice pestrá a když po pár minutách vplujete do jejích rozcuchaných struktur, zjistíte, že jsou jako dílo kaligrafa.
Baudouin de Jaer: Compositions For Geomungo and Gayageum
Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta
Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.
Kytara řítící se z kopce
Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.
Zkouška sirén: Caligula jako opera?
Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou.
faust z Berlína
Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.
Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence
Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.
Třicet let v zajetí hluku
Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.
Hermovo ucho – S patosem v srdci
Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.
Hudební Grand Prix v Monte Carlu
Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.
Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?
Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby
Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát
S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.