- Inzerce -

Ben Frost: Aurora

Ben Frost: Aurora

Mute / Bedroom Community (https://mute.com; https://www.bedroomcommunity.net)

 

Lze zkombinovat abstraktní elektroniku, noise, živé bicí a housové elementy tak, aby z nahrávky nebyla primitivní skákačka, ale jednotlivé složky se navzájem povýšily v něco specifického? Asi ano, ale stejně nevím, jak se to Benu Frostovi povedlo. Z ne zcela sourodých elementů skládá temnou taneční hudbu, která místy vlastně není ani zdaleka taneční a kde se démonické techno rozkládá v gradující noisové poryvy a drony. Hostování živých bubeníků pak dává nahrávce další rozměr – kde by naprogramované bicí vyrobily z nahrávky postindustriální techno, vyvolávají živé bicí jakýsi “tribální” dojem a ještě zvyšují tajemnost celého alba. Bubnování zde ovšem není ani okázalou ukázkou muzikanství, bicí jsou přesné, odměřené a bez zbytečných ozdob. Jejich zvuk je pak také mnohdy proměněn tak, aby zapadl do elektronického světa okolo. Přesné, něčím až krautrockově monotónní bicí dusící se v chraptivé elektronice ze skladby Nolan by se daly poslouchat znovu a znovu. Trochu zvláštní doplněk představují klávesy vyhrávající otřepaně znějící housové motivy. Melodie jsou jednoduché, zvuk kláves je někdy až kolotočářsky příšerný. Přesto se po chvíli zapustí do elektronického podkladu a bicích koleček a společně gradují skladbu až do nesnesitelné intenzity. Gradace je asi tím nejtypičtějším pro celou desku Aurora. Intenzivní momenty jsou vyvažovány tiššími pasážemi, jako je třeba celá skladba The Teeth Behind Kisses, a také ještě intenzivnějšími momenty, kdy Frost zní ve skladbě Difenyl Oxalate jako ostřejší verze Young Gods či Ministry, nikoliv ovšem s takovou přímočarostí.

V hudebním materiálu Aurory nalezneme mnoho reminiscencí na devadesátá léta, rozmělněných a pomíchaných, tak jako se vzpomínky na ně pomíchaly už i v naší vlastní paměti. Frost tak pracovní metodou připomene fenomén hypnagogic popu, Aurora má ovšem rozhodně k jakémukoliv popu daleko a spíše než v delayích a reverbech rozkládá tyto fragmenty zvukových vzpomínek v silnějších činidlech – všemožných typech zkreslení. Ta dostanou volné pole působnosti například ve skladbě Sola Fide, kdy to už vypadá, že váš přehrávač každou chvíli vypoví službu. Přes závoje zkreslených zvuků k nám pronikají jednoduché, až jaksi středověké motivy. Aurora je album podivného dystopického barbarství, taneční hudba zmutovaného světa na kterou by si jistě trsly i nějaké Lovecraftovské příšery.

Aurora je na jednu stranu práce jaksi neokázalá, přes svou nenápadnost je to pro mě ale určitě jedna z velkých desek letošního roku.

K poslechu a ke koupi například zde: https://benfrost.bandcamp.com/album/a-u-r-o-r-a


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.