- Inzerce -

Berlínské paličkování

Vibrafony a marimby v aranžmá Taiko Saito.

Berlin Mallet Group tvoří pět hráčů na vibrafony a marimby. Sešli se napřed jako žáci okolo skladatele, vibrafonisty a pedagoga Davida Friedmana, aranžérskou oporou je jim marimbistka japonského původu, Taiko Saito. Vytvářejí velice pestrý ambientně laděný kaleidoskop hudby, jež hladí, vzdouvá se, krásně břinká a je skutečným balzámem na duši. Jejich album Sogni D’oro vyšlo sice již na konci roku 2020, ale kvůli koronakrizi mělo svůj křest až na počátku letošního října.

CD otevírá Friedmannova skladba Penta e Uno odhalující nám v plné kráse ten svět paličkování i všech jemných dotyků a vibrací. Naprostým majstrštykem je pak kompozice samotné Taiko Saito nazvaná Komodo no kodomo, která je reflexí dětského světa a jeho bezbřehé hravosti. Je tu cítit itéž spolupráce Taiko s její duchovní mentorkou a spoluhráčkou v duu Futari, Satoko Fujii.

Celé album má nádech produkce ECM a není tedy náhodou, že si Taiko vybrala i skladbu trumpetisty Kennyho Wheelera, Sea Lady, jež na této značce vyšla v roce 1990. Tehdejší obsazení se zpěvačkou Normou Winstone či kytaristou Johnem Abercrombiem bylo sice výrazně divočejší, ale spirituální rozměr této kompozice dokázala Taiko skvostně převést též do poklidnější formy, v níž je prazvláštně cítit a slyšet původní dechový charakter skladby a její ozvěny mořských vln. Friedmanova skladba Carousel upomíná na minimalistickou školu a zejména Philippa Glasse, ale ne zcela prvoplánově. Je to kolotočové vábení plné pozoruhodných zastaveníček. Dvě skladby jsou pozůstalostí z pera Ruperta Stamma, který opustil tento svět před sedmi lety, ale byl hráčsky i duchovně spřízněn nejen s Taiko, ale i s Davidem Friedmanem. Úplný závěr alba pak tvoří kompozice Scharfenberg od dalšího z členů kvinteta, Julia Heiseho, a je jakousi esenciální codou vystihující záměr tohoto fenomenálního počinu.

Berlin Mallet Group: Sogni D’oro
Malletmuse Records (www.malletmuserecords.com)


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.