- Inzerce -

Berlínské paličkování

Vibrafony a marimby v aranžmá Taiko Saito.

Berlin Mallet Group tvoří pět hráčů na vibrafony a marimby. Sešli se napřed jako žáci okolo skladatele, vibrafonisty a pedagoga Davida Friedmana, aranžérskou oporou je jim marimbistka japonského původu, Taiko Saito. Vytvářejí velice pestrý ambientně laděný kaleidoskop hudby, jež hladí, vzdouvá se, krásně břinká a je skutečným balzámem na duši. Jejich album Sogni D’oro vyšlo sice již na konci roku 2020, ale kvůli koronakrizi mělo svůj křest až na počátku letošního října.

CD otevírá Friedmannova skladba Penta e Uno odhalující nám v plné kráse ten svět paličkování i všech jemných dotyků a vibrací. Naprostým majstrštykem je pak kompozice samotné Taiko Saito nazvaná Komodo no kodomo, která je reflexí dětského světa a jeho bezbřehé hravosti. Je tu cítit itéž spolupráce Taiko s její duchovní mentorkou a spoluhráčkou v duu Futari, Satoko Fujii.

Celé album má nádech produkce ECM a není tedy náhodou, že si Taiko vybrala i skladbu trumpetisty Kennyho Wheelera, Sea Lady, jež na této značce vyšla v roce 1990. Tehdejší obsazení se zpěvačkou Normou Winstone či kytaristou Johnem Abercrombiem bylo sice výrazně divočejší, ale spirituální rozměr této kompozice dokázala Taiko skvostně převést též do poklidnější formy, v níž je prazvláštně cítit a slyšet původní dechový charakter skladby a její ozvěny mořských vln. Friedmanova skladba Carousel upomíná na minimalistickou školu a zejména Philippa Glasse, ale ne zcela prvoplánově. Je to kolotočové vábení plné pozoruhodných zastaveníček. Dvě skladby jsou pozůstalostí z pera Ruperta Stamma, který opustil tento svět před sedmi lety, ale byl hráčsky i duchovně spřízněn nejen s Taiko, ale i s Davidem Friedmanem. Úplný závěr alba pak tvoří kompozice Scharfenberg od dalšího z členů kvinteta, Julia Heiseho, a je jakousi esenciální codou vystihující záměr tohoto fenomenálního počinu.

Berlin Mallet Group: Sogni D’oro
Malletmuse Records (www.malletmuserecords.com)


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.