Bill Laswell, americký baskytarista a producent, člen mnoha hudebních seskupení (Material, Massacre, Painkiller – abychom zmínili alespoň ty nejznámější), překvapil na sklonku minulého roku novinkou s názvem Túwaqachi: The Fourth World. Pokud Vám první část názvu připomíná něco známého, vězte, že podobnost s průkopnickým filmem Godfreye Reggia Koyaanisqatsi: Life out of Balance není náhodná. Laswellova novinka totiž vznikla jako alternativní soundtrack právě k tomuto filmu. Originální název filmu i stejnojmenného Glassova soundtracku pochází z jazyka indiánského kmene Hopi a znamená „život vychýlený z rovnováhy“ nebo též „způsob života, který volá po změně“. Místo původní epické hudby Philipa Glasse je Laswellova skladba pro sólovou baskytaru doplněnou zvukovými kolážemi určena pro audiovizuální interakci při živých vystoupeních. S tvorbou původního filmu započal Godfrey Reggio již v roce 1974, aby je poté, co si poprvé poslechl Glassovu hudbu, kompletně přestříhal. Na rozdíl od Glassovy tvoří Laswellova hudba ve vztahu k obrazu záměrně velmi kontrastní verzi. Samotný zvuk je typicky laswellowský: velmi hluboké, průzračné a prostorově znějící baskytarové tóny přicházejí zdaleka, zesilují se a opět nepozorovaně mizí, aby byly nahrazeny novými, nečekanými zvukovými strukturami. Svojí novinkou Bill Laswell navazuje na svoje nejlepší ambientní alba z devadesátých let – Web s Terre Thaemlitzem, Cymatic Scan s Tetsu Inouem, Second Nature s Atom Heart, Somnific Flux s Mickem Harrisem nebo několikadílnou sérii Axiom Ambient a Divination ve spolupráci s řadou dalších autorů. Túwaqachi je spolu s původním filmem určena výhradně pro živé akce a s vydáním nové verze filmu s Laswellovým soundtrackem se bohužel nepočítá. Hodinový záznam skladby vyšel na labelu MOD Technologies pouze v digitální verzi ke stažení jako flac nebo mp3, což příznivce Laswellovy hudby rozhodně nepotěší.
Bill Laswell – Túwaqachi aneb Život, který volá po změně
Zkouška sirén: Caligula jako opera?
Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou.
faust z Berlína
Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.
Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence
Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.
Třicet let v zajetí hluku
Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.
Hermovo ucho – S patosem v srdci
Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.
Hudební Grand Prix v Monte Carlu
Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.
Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?
Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby
Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát
S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.
Helmholtz-Funk
Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.
Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)
Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!