- Inzerce -

Borisov-Glazova-Markvart: At Chomsky 2014

Borisov-Glazova-Markvart: At Chomsky 2014
top-40.org (https://top-forty.tumblr.com/)

Položka labelu top-40.org s číslem 96 tvoří záznam improvizace tria v baru Chomsky (Riga), pojmenovaném po známém lingvistovi. Alexej Borisov je matador moskevské experimentální scény, na nahrávce používá radiový přijmač, pásky, automatického bubeníka a hlas. Jelena Glazova je lotyšská interdisciplinární umělkyně a jednou z oblastí její činnosti tvoří hudební
produkce na pomezí noise a drone music, kterou sochá pomocí softwarových manipulací vlastního hlasu. Posledním členem tria je Alexandr Markvart, který ovládá kytaru, kontaktní mikrofony a ozvučené předměty.

Sedmnáctiminutovou koncertní nahrávku tvoří temná a kolážovitá směs rozhlasových samplů, ostrých šumů a jiných forem zvukového extremismu. Nahrávka začíná v industriální atmosféře zastřeného hlasu, vrzání a táhlých drones doprovázených občasnými zvonečky.  Nouze není ani o vysokofrekvenční vazby a ostatní neidentifikovatelné ruchy. Později zaútočí zachrchlaný bicí automat, který zřejmě podstoupil dosti radikální circuit bending.

Přerušovaný vpád poprockové skupiny zhruba v polovině nahrávky působí v kontextu prapodivných elektronických šumů značně nepatřičně a rušivě. Asi takovým způsobem, jak by působil noise pro posluchače středoproudých rádií. Se zpěvákovým “ajajajaj” se skupina naštěstí nadobro odmlčí a na scénu se znovu vrací prazvláštní drones a pošumování, které je doprovázené splašeným kazeťákem. Za kvalitní  nízkofrekvenční troubení zhruba ve čtrnácté minutě by se nemuseli stydět ani mamuti. Záznam koncertu je ledově chladný a odosobněný, a podobně se lze vyjádřit o výkonech muzikantů, kteří se nesnaží sólovat a přes všechny vzájemné odlišnosti znějí “jako jeden muž” či “jako jedna žena”. Zdá se, že největší síla tria spočívá v tišších okamžicích nahrávky, které tvoří podstatně menší část, a možná proto také více vyniknou.
Nahrávku doplňuje složka fotografií zachycujících atmosféru ulic hlavního města Lotyšska, ošuměle domácí atmosféru baru Chomsky a v neposlední řadě samotný koncert. Album je k poslechu či ke stažení na archive.org.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.