- Inzerce -

Brinicle: First Frost

Norsko-kanadsko-slovenské trio Brinicle vydává své první album u portugalského vydavatelství Creative Sources. Album tvoří tři delší tracky o celkové délce asi pětatřiceti minut.

První skladba First Frost přináší příjemně rozklížený a rozvrzaný zvuk, který kdykoliv hrozí akcelerací do přísného nátěru nebo naopak do zasmušilejších poloh, něco je tu ale vždy jinak. Sólový hlas elektrické kytary často přebírá hlava nehlava smýkaný kontrabas, jen aby po chvíli uvolnil místo, které zaplní ještě ujetější aleatorické kytarové balábile. Trio se setkává v rockově přísných pasážích s ostinátní basou a lunatickou kytarou. Zvláštní neuchopitelností zde Brinicle připomenou například Sun City Girls. Lahůdka pro všechny, kteří už mají dost “hezkého” jazzu.

Deep Freeze začíná jako podivná dekonstrukce koktavě funkujícího kusu, jenž celkem záhy přechází do minimalistické nálady, kde hlavní slovo dostane sólový kontrabas. Trio tu zní velmi ztišeně, až jaksi klasicky. Skladba ke konci ovšem přejde v příjemně vrzavé finále, kde přijdou na řadu rozličné extended techniky.

Všelijaké vrzání pak otevírá i poslední, nejdelší track Spring Thaw. Skladba je plná drobných pauz, které oddělují přehrabávání se ve strunách kytary, tahy smyčcem na kontrabas a vybubnovávání na malý bubínek, než se trio v jiné hudební dimenzi najde a sjednotí se na vykloubeném pseudorockovém hraní s nekonečným kytarovým noodlingem Mika McCormicka. Basa Håkona Norby Bjørga tu tvrdí muziku a Michaela Antalová tluče jak bednář na obruče. Přísné a krásné. Z bláznivější poloh se track dále propadne do kytarových meditací střídaných bubenickou exhibicí, která přejde do poměrně smířlivého závěru, postupným vytrácením se poté celé album uzavře.

Album First Frost mohu vřele doporučit všem, kteří si libují v bizarním smyslu pro humor a v rozklížených kompozicích všeho druhu. Trio by jistě stálo za to vidět naživo. Kdy budeme mít tu příležitost, bohužel netuším. Brzy ale bude možnost vidět Michaelu Antalovou s dalším z jejích projektů – Mikoo – na českém turné. 28. října na MFDF Jihlava a o den, repektive o dva dny později pak v Jazzdocku a Domě Umění Ostrava.

Brinicle: First Frost

Creative Sources Recordings (https://www.creativesourcesrec.com)


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.