17. prosince zemřel, měsíc před dosažením sedmdesátky, Don Van Vliet známý coby Captain Beefheart, jeden z nejúlítlejších géniů amerického experimentálního rocku. Do povědomí českého posluchače se dostal především jako surreálný parťák Franka Zappy a div ne komiksová figurka pózující s podivně oblečenou kapelou a vysavačem. Ve skutečnosti byl Beefheart tím autentičtějším, zemitějším z dvojice. Zatímco Zappa neudělal ani ránu bez povýšeného sarkasmu a bezchybného hudebního akademismu, Beefheart se svým Magic Bandem tavil a cupoval rhythm & bluesovou hudbu na prvočinitele, z níž sestavoval zvukové bloky neobyčejného napětí a surrealistické poetiky. V této podobě jej zastihneme především na legendárním dvojalbu Trout Mask Replica, které Magic Band téměř o hladu cvičil v přísné celý rok: Beefheart totiž napsal všech osmadvacet písní na klavír, který neovládal. Bylo tedy třeba všechna čísla přepsat do not a transponovat tak, aby je bylo možné hrát na kytary. Na to, že každý instrument hraje v jiném tempu, umělec nedbal a hráči se s tím zkrátka museli vyrovnat. Výsledek je oslňující zvukový galimatyáš a ta nejzazší mez, na jakou se rock kdy dostal. Beefheart, který v polovině sedmdesátých let zažil slabší období koketérie s popem, se v roce 1981 po trojici vynikajících “comebackových” alb hudebně nadobro odmlčel: věnoval se malbě a bojoval s roztroušenou sklerózou, jejímž následkům nyní podlehl.
Captain Beefheart 1941 – 2010
faust z Berlína
Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.
Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence
Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.
Třicet let v zajetí hluku
Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.
Hermovo ucho – S patosem v srdci
Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.
Hudební Grand Prix v Monte Carlu
Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.
Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?
Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby
Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát
S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.
Helmholtz-Funk
Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.
Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)
Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!
Zkouška sirén: Amelia
Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.