Za projektem CEL stojí dva věhlasní nadžánroví hudební experimentátoři, německý skladatel a elektronický umělec Felix Kubin a polský bubeník Hubert Zemler.
Zatímco jejich eponymní albová prvotina z roku 2020 představuje spíše abstraktnější elektroakustické experimenty, novinka Gegenwelt, jež vyšla 21. dubna na hamburském labelu Bureau B, je mnohem přímočařejší. Prvních sedm z celkových osmi tracků pětatřicetiminutové desky stojí především na skočných rytmech na pomezí techna, electra a krautrocku. Od prvního z nich, nazvaného Tokamak podle urychlovače částic pro termojadernou fúzi, je jasné, že si i v nich Kubin umí najít prostor pro své osobité melodicko-harmonické motivy v sytých a frekvenčně bohatých barvách analogových syntezátorů. I v této zvukové paletě jsou čitelné Kubinovy inspirace kabaretní a muzikálovou hudbou. Hojně je zde využíván také sampling, ovšem často spíše v duchu starých tradic á la musique concréte. Zemlerovy akustické bicí nástroje se tu pak sympaticky doplňují s patterny elektronických perkusí z arzenálu nejznámnějších automatických rytmerů z osmdesátých let.
Skladby Rompecristales, Eiweißangriff a Trippeltanz si pohrávají s charakteristickým beatem typu motorik, titulní Gegenwelt se nese na potemnělejším mnohovrstevnatém zvuku a zadumanější náladě. Flucht zum Mars je pak pro změnu legračně perverzní kosmický swing, zatímco následující Geometrischer Glanz ukazuje, že si německá elektronická tradice umí bez problému porozumět i s afro-jazzovými rytmy. Poslední kus Transformator Matki Polki je potom volnější atmosférickou plochou, která může připomenout třeba i estetiku rakouské improvizační superskupiny Radian.
V kontextu diskografií obou umělců nejde o desku nijak převratnou, stejně je však velice zábavná. Posoudit to lze samozřejmě nejrychleji na digitálních platformách, ale vyšla i na vkusně vyvedeném vinylu a na CD.
CEL: Gegenwelt
Bureau B (https://www.bureau-b.com)
Spotify