- Inzerce -

Celer & Machinefabriek: Maastunnel/Mt. Mitake; Numa/Penarie; Hei/Sou

Celer & Machinefabriek: Maastunnel/Mt. Mitake

Celer & Machinefabriek: Numa/Penarie

Celer & Machinefabriek: Hei/Sou

Machinefabriek (www.machinefabriek.nu)

 

Poprvé se Will Long a Rutger Zuydervelt potkali v Tokiu v listopadu 2010. Od té doby jsou stále v kontaktu a už od začátku plánovali, že jejich přátelství by mohlo zplodit nějakou společnou muziku. Spolupráce započala v říjnu minulého roku a hned měsíc nato byly na světě první dvě nahrávky. Virtuální spojení Tokio-Rotterdam začalo pracovat na plné obrátky. Významným vodítkem k pochopení pozadí společných nahrávek jsou obaly všech tří limitovaných sedmipalcových vinylů. Na nich jsou přetištěné staré pohlednice z japonských antikvariátů. A právě atmosféra starých „kolorovaných“ časů je možná podvědomě spojnicí všech, náladou poměrně různorodých tracků.

Začneme u prvního koláče Maastunnel/Mt. Mitake, kdy straně A věnoval svůj název tunel, který v Rotterdamu spojuje dva břehy Nové Mázy, zatímco opačná strana vinylu byla pojmenována po hoře nedaleko Tokia. Zatímco tedy první polovina desky atmosféricky klape v režii různě procesovaných nahrávek starého dřevěného eskalátoru (který je umístěn právě v inkriminovaném tunelu), tokijská zastávka má mnohem snivější charakter se zacyklenou nebesky cinkavou linkou. Prostřední nahrávka Numa/Penarie je „oblepená“ fotografiemi Jimbocho, universitní Tokijské čtvrti. Více umírněná dvojice pětiminutovek má atmosféričtější vyznění. Znovu postavená na field recordings z obou sídelních měst protagonistů jasně dokumentuje, že máme co dočinění s umělci, kteří pokaždé vedle experimentu nezapomínají ve svých ambientních nahrávkách na jemné, decentní vyznění. Poslední díl asfaltové trilogie Hei/Sou oba pánové považují za nejdotaženější. A mají pravdu. Obě skladby totiž nejsou postavené pouze na ambientních kolážích z nalapaných zvuků, ale pohání je jemnými lupanci spředený rytmus, který skladby ihned posunuje do nové roviny.

Navíc, a to je potřeba u této trilogie doplnit, kupující dostane mimo sedmipalcové vinyly i možnost ke stažení šesti videí z dílny Marca Doumy. Ke každé skladbě jedno.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!